مرجع قالب های کودک و نوجوان

www.niniskin.com

لوگو اسپانسر



چگونه چرخه ی خواب شب نوزاد را اصلاح کنیم؟

خواب نوزاد  تفاوت زیادی با خواب افراد بالغ و بزرگسال دارد. عموما نوزادانی که تازه متولد می شوند بین 16 تا 18 ساعت می خوابند . این خواب به صورت انقطاعی است. نوزاد بین 2 تا چهار ساعت به علت گرسنگی یا موارد دیگر از خواب بیدار می شود و پس از رفع نیاز خود، به خواب ادامه می دهد.

برخی از والدین در خصوص خواب فرزندشان نگران هستند و گاهی می گویند که چرخه ی خواب نوزادشان به شکل آهسته یا ناگهانی دچار تغییر شده و این موضوع نشانه ی مشکل است یا خیر؟ ما در این مطلب میخواهیم به الگوی خواب نوزاد بپردازیم و ببینیم که چه تغییراتی می توانند طبیعی باشند؟

خواب رم چیست؟

خواب رم در نوزادان بیشتر از برگسالان است. خواب رم به بخشی از خواب انسان گفته می شود که چشم ها در آن تکان می خورد و برای رشد مغز نوزاد این خواب تاثیر بسیاری دارد. میزان خواب رم در بزرگسالان بسیار کمتر از کودکان است.

معمولا روند تغییر الگوی خواب کودک تا 6 الی 8 هفتگی وجود دارد. پس از 8 هفتگی این روند کمی شکل معتدل تری می گیرد و دفعات بیداری در شب کودک کاهش می یابد. به طوری که یک کودک 4 الی 6 ماهه معمولا قادر می شود که در طول شب بین 8 تا 12 ساعت بخوابد. این روند خواب هم ممکن است انقطاع داشته باشد ولی دیگر همانند دوره ی آغاز تولد پی در پی نیست.

لازم به ذکر است که روند خواب کامل شب برای هر نوزاد متفاوت است و نوزدانی هستند که این روند را تکمیل نمی کنند( خواب کامل شب به مدت 8 ساعت را ندارند و مداوم بیدار می شوند) معمولا برای این دسته از نوزدان این روند تا یکسالگی ممکن است طول بکشد و فقط شدت تعداد بیداری های شبانه کاهش یابد.

راهکارهایی برای تنظیم چرخه ی خواب نوزادان شب بیدار:

برخی نوزادان به شب بیداری عادت دارند و این موضوع از جنینی سرچشمه می گیرد. شما میتوانید با انجام چند راهکار ساده، شانس خود را برای بهبود و تنظیم خواب نوزادتان امتحان کنید که روند طبیعی خواب خود را طی کند:

  • در طی روز پس از شیر خوردن بیدارش کنید تا چرت های روزانه ی کوتاه تری داشته باشد
  • در طول شب صداها را کم کنید و در طول روز مانع ایجاد صداها نشوید
  • نور خانه و اتاق نوزدتان را در طول روز زیاد نگه دارید و در طول شب نور را کم کنید
  • هنگام روز در ساعات بیداری با او بازی کنید و سرگرمش کنید و در شب او را با بازی کردن هوشیار نکنید تا سریع تر به خواب ادامه دهد.

این چند مورد سبب می شود تا به مرور نوزاد شما متوجه تفاوت شب و روز شود و  با گذشت زمان چرخه ی خواب او تصحیح شود.

جمع بندی:

در این مطلب تلاش کردیم تا درخصوص اصلاح چرخه ی خواب نوزاد نکات کاربردی را بیان کنیم و توضیحاتی را در این خصوص برای شما ارائه دهیم. در صورت تمایل نظرات و سوالات خود را با نی نی اسکین در میان بگذارید و ما را از میزان رضایت خود از مطالب آگاه سازید.

0 تا کنون ثبت شده است