مرجع قالب های کودک و نوجوان

www.niniskin.com

لوگو اسپانسر



شنوایی سنجی نوزاد چیست و چه زمانی باید انجام شود؟

هنگامی که نوزاد تازه متولد می شود، نیاز دارد تا سلامتی او از تمامی جهات مورد بررسی قرار گیرد. به همین جهات است مه واکسن هایی به او تزریق می شود و یا برای بررسی میزان زردی خون، از نوزاد آزمایش گرفته می شود. یکی از مهمترین این موارد، شنوایی نوزاد است. طبق بررسی های انجام شده، از هر 1000 نوزادی که متولد می شوند، بین یک تا دو نوزاد، کم شنوایی قابل توجهی دارند. اگر درمان این نوزادان کم شنوا، به موقع شروع شود، به رشد آنها کمک بسیار مهمی می مند و حتی ممکن است این کم شنوایی آنها درمان پذیر شود.

به همین جهات است که تست شنوایی نوزاد که در همان هفته های اول پس از تولد انجام می شود، بسیار اهمیت دارد.

تست شنوایی سنجی غالبا پیش از آنکه نوزاد ترخیص شود انجام می شود تا اطمینان پیدا شود که نوزاد شما در مسیر درستی برای رشد قرار گرفته است.

در ادامه به بررسی اینکه شنوایی سنجی چیست و چه زمانی باید انجام شود، به طور کامل صحبت نموده ایم. همچنین در رابطه با تنتایج عدم انجام این تست هم نکات مهمی را بیان خواهیم نمود. بنابراین تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تست شنوایی سنجی نوزاد چه زمانی انجام می شود؟

تست شنوایی سنجی نوزاد در چند هفته اول به دنیا آمدن – از 12 ساعت سن به بعد – پیشنهاد می شود. آزمایش شنوایی سنجی معمولاً قبل از خروج از بخش زایمان انجام می شود. در برخی مناطق این کار در خانه انجام می شود.

ماما یا پزشک می‌تواند به شما بگوید که تست شنوایی سنجی نوزاد کجا و چه زمانی انجام می‌شود. اگر شنوایی کودک شما غربالگری نشد، از پرستار کودک، ماما، بخش شنوایی شناسی یا پزشک بخواهید که برای انجام آن هماهنگی های لازم را انجام دهد.

چه زمانی باید شنوایی فرزندم بررسی شود؟

شنوایی فرزندتان باید در این زمان‌ها چک شود :

چند هفته بعد از تولد: این تست به عنوان غربالگری شنوایی نوزادان تازه متولد شده شناخته می‌شود و معمولا بعد از زایمان و قبل از ترک بیمارستان انجام می‌شود. انجام این آزمایش برای همه کودکان رایج است.

از 9 ماهگی تا 2.5 سالگی: به عنوان بخشی از بررسی‌های سلامتی و رشد فرزندتان، ممکن است از شما سوال شود که آیا نگرانی در مورد شنوایی فرزندتان دارید یا خیر و اگر ضروری باشد، می‌توان #شنوایی سنجی کودکان را انجام داد.

در حدود 4 تا 5 سالگی: از بیشتر کودکان در هنگام شروع مدرسه، تست‌های شنوایی می‌گیرند، این امر ممکن است با توجه به محل زندگی شما، در مدرسه یا مرکز شنوایی سنجی انجام شود.

تست شنوایی سنجی نوزاد شامل چه مواردی می شود؟

یک متخصص شنوایی سنجی آموزش دیده تست شنوایی سنجی را انجام می دهد. دو تست اصلی برای غربالگری نوزاد انجام می شود که عبارتند از:

تست ABR (پاسخ شنوایی ساقه مغز)

تستر با استفاده از پدهای چسبنده به پیشانی، پشت گردن و پشت شانه کودک متصل می شود. سپس هدفون کوچکی روی گوش کودک قرار می گیرد. هدفون صداهای کلیک ملایمی تولید می کند و  واکنش شنوایی کودک اندازه گیری می شود.

تستOAE  یا گسیل‌های صوتی گوش

یک گوشواره کوچک با نوک نرم در قسمت بیرونی گوش کودک قرار می گیرد که صداهای کلیک را به گوش می فرستد. هنگامی که گوش صدا را دریافت می کند، قسمت داخلی که به عنوان حلزون گوش شناخته می شود، معمولا پژواک تولید می کند. تجهیزات شنوایی سنجی می توانند پاسخ را دریافت کنند.

این آزمایشات فقط چند دقیقه طول می کشند و به کودک شما آسیبی نمی رسانند. آزمایش غربالگری شنوایی معمولاً در حالی انجام می شود که کودک در خواب یا آرام است. تا زمانی که آزمایش غربالگری انجام می شود، می توانید در کنار نوزاد خود بمانید.

چه زمانی نتایج شنوایی سنجی نوزاد آماده می شود؟

به محض اتمام آزمایش، نتایج را دریافت خواهید کرد. نتایج در سوابق سلامت کودک نوشته می شود.

نتایج چه معنی ای می دهد؟

اگر شنوایی سنجی پاسخ واضحی را از هر دو گوش کودک شما نشان دهد، بعید است که کودک کم شنوایی داشته باشد.

برخی از نوزادان برای رسیدن به نتیجه دقیق نیاز به آزمایش دوم دارند. آزمایش دوم مستلزم تکرار تست شنوایی در عرض چند هفته است. این لزوماً به این معنی نیست که کودک شما مشکل شنوایی دارد.

نتیجه اولیه می تواند به دلایل زیر تحت تأثیر قرار گیرد:

-مایع یا سایر موادی در حین زایمان وارد مجرای گوش شده اند

-وجود مایع موقت گوش میانی

-ناحیه ای که تست شنوایی سنجی در آن انجام می شود بسیار پر سر و صدا است یا کودک شما بیش از حد بی قرار است

تشخیص اینکه با تماشای رفتار نوزاد خردسال چقدر می تواند بشنود بسیار سخت است، بنابراین مهم است که تست شنوایی سنجی شود.

اگر کودک شما تست شنوایی دوم را با موفقیت پشت سر نگذاشت، به پزشک اطفال ارجاع داده می شود تا در صورت داشتن مشکل شنوایی آزمایش های لازم را تجویز کند.

شنوایی سنج در صورت عدم موفقیت نوزاد در تست شنوایی سنجی در هر دو گوش، در اسرع وقت نوزاد شما را معاینه می کند. اگر کودک شما تست شنوایی سنجی را تنها در یک گوش با موفقیت پشت سر بگذارد، در حدود 2 تا 3 ماهگی یا در صورت امکان زودتر کودک به پزشک ارجاع داده می شود.

پزشک گوش، حلق و بینی تست کامل شنوایی را انجام خواهد داد. اگر مشکل شنوایی وجود داشته باشد، آزمایش‌ها نشان می‌دهند که موقتی یا دائمی است و کودک شما درمان و اقدامات مراقبتی مناسب را دریافت خواهد کرد.

اگر از انجام تست شنوایی سنجی امتناع کنم چه؟

والدین ممکن است از ارائه رضایت برای انجام سنجش شنوایی نوزاد خودداری کنند. این کار در پرونده سلامت شخصی فرزند ثبت می شود. همچنین از شما خواسته می‌شود فرمی را امضا کنید که تأیید می‌کند وقتی تست شنوایی سنجی تجویز شد، آن را رد کرده‌اید.

شما همچنان باید اطلاعاتی در مورد تست شنوایی سنجی و چرایی اهمیت آن حتی اگر تصمیم بگیرید که کودک خود را غربالگری نکنید، دریافت کنید.

اگر نگران شنوایی یا گفتار و زبان فرزندتان در آینده هستید، لطفاً ترتیبی دهید که شنوایی فرزندتان آزمایش شود. از پزشک خود بخواهید که شما را به یک مرکز مناسب برای آزمایش شنوایی فرزندتان ارجاع دهد. شنوایی در هر سنی قابل آزمایش است.

0 تا کنون ثبت شده است