مرجع قالب های کودک و نوجوان

www.niniskin.com

لوگو اسپانسر



راز گریه نوزاد تازه متولد شده

نوزاد تازه متولد شده، پیغامی است از طرف خداوند برای بشریت که او هنوز به بشر امیدوار است.

این نوزاد، نمونه ای اعجاز آمیز است که قدرت و رحمت خداوند را به نمایش می گذارد. هنگامی که نوزاد تازه متولد می شود، چیزی که در ذهن ما یادآوری می شود، گریه اول او است.

این گریه اول، نشانه ای از سلامت نوزاد است و حضور او را به اطلاع همه می رساند. نوزاد مدت نُه ماه را در شکم مادر گذرانده است و هنگامی که با طی مراحل تولد، پا به این دنیا می گذارد، از گریه برای ارتباط خود استفاده می کند. او می خواهد که با صوت با مادر خود ارتباط برقرار نماید. در واقع گریه اولین واکنش نوزاد از حضورش در دنیا است. اینکه از محیطی امن و تاریک و در حالی که در آب غوطه ور بود، خارج شده و په به دنیایی می گذارد که هم بی انتها است و هم روشن، می تواند برای او ترسناک باشد.

اما آیا رازی در پی این گریه نهفته است؟ علت گریه اول نوزاد چیست؟

چرا کودک درست بعد از تولد گریه می کند؟

زمانی که کودک وارد دنیای واقعی می شود, با تغیراتی در محیط مواجه می شود،رحم یک مکان گرم, ساکت و راحت برای کودک است، در حالی که دنیای بیرون برای او سرد و عجیب است،این دلیل اصلی گریه نوزاد است، علاوه بر این وقتی نوزاد در رحم زندگی می کند نیازی به استفاده از ششهای خود برای نفس کشیدن ندارد اما پس از تولد در دنیای بیرون نوزاد باید بر روی خود تنفس کند که این روند برای نوزاد دشوار است و دلیل گریه او می باشد.

در واقع گریه کردن برای کودک خوب است چون گریه کردن ریه ها را فعال می کند،به خاطر گریه کردن مایع آمنیوتیک از ریه ها خارج می شود. علاوه بر این, وقتی یک نوزاد با سزارین به دنیا می آید پس هیچ تجربه ای از کانال تولد ندارد, در این مورد, مهم است که مایع آمنیوتیک را حذف کنید، به همین دلیل است که اولین گریه نوزاد واقعاً برای او خوب است.

اگر نوزاد گریه نکند چه اتفاقی می افتد؟

گریه کودک به خاطر تلاش او برای نفس کشیدن است، اگر نوزاد گریه نکند مهم است که نظر پزشک را بپرسید، در گذشته پزشکان به کودک ضربه ای آرام می زدند تا گریه کنند، اما امروز آن ها از یک حوله گرم برای ماساژ نوزاد استفاده می کنند و این کار باعث می شود که کودک گریه کند با این حال، در صورتی که این روش جواب ندهد ممکن است کودک به یک لوله مصنوعی برای تنفس نیاز داشته باشد.

انواع گریه بچه نوزاد و معانی آن‌ها

معمولا انواع گریه را بر اساس صدای گریه نوزاد شناسایی می‌کنند. صدای گریه بچه می‌تواند از حالت ملایم تا حالت شدید و بدون کنترل متغیر باشد. کودکی که گریه می‌کند، سعی می‌کند چیزی را به شما بفهماند. وظیفه شما این است که بفهمید علت گریه نوزاد چیست و چه کاری می‌توانید در مورد آن انجام دهید. با گذشت زمان می‌توانید نیاز‌های کودک خود را از طریق گریه او شناسایی کنید. به عنوان مثال، صدای گریه بچه نوزاد که ناشی از گرسنگی باشد، معمولا حالتی کوتاه و آهسته دارد، در حالی که گریه شدید نوزاد ممکن است ناشی از درد باشد. یادگرفتن الگوی گریه نوزاد به شما کمک می‌کند که به گریه‌های کودکتان پاسخ بهتری بدهید.

گریه بچه به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که شامل موارد زیر هستند:

۱- گرسنگی نوزاد (علت گریه نوزاد در خواب)

هنگام گرسنگی، نوزاد سعی می‌کند که به شما بفهماند گرسنه است و نیاز به شیر دارد. بیشتر نوزادان تازه متولد شده هر چند ساعت یکبار غذا می‌خورند. یکی از نشانه‌های گریه بچه گرسنگی است که معمولا با حرکاتی مانند دست زدن به دهان لب همراه است. این گریه ملایم بوده و به محض شیردادن به کودک قطع می‌شود.

2- نیاز به مکیدن یکی از علل گریه بچه نوزاد

برای بسیاری از نوزادان، مکیدن یک فعالیت آرامش بخش است. اگر کودک شما گرسنه نیست، به او پستانک بدهید یا به او کمک کنید انگشت یا شست خود را پیدا کند.

۳- اعلام تنهایی نوزاد با گریه

بعضی مواقع علت گریه نوزاد تنهایی‌ است. در چنین شرایطی با آرامش تمام کودک را روی سینه خود بگذارید و ضربه‌های ملایم به پشت کودک بزنید. می‌بینید که سریعا آرام می‌شود.

۴- اعلام خستگی (علت گریه بی‌ دلیل بچه نوزاد)

نوزادان خسته اغلب دمدمی مزاج هستند. اکثر آن‌ها بیش از آن چیزی که فکر می‌کنید به خواب نیاز دارند. نوزادان تازه متولد شده اغلب تا ۱۶ ساعت در روز یا گاهی بیشتر می‌خوابند. به همین دلیل هنگام خستگی گریه می‌کنند تا به خواب روند.

۵- خیس بودن پوشک (مهمترین علت گریه نوزاد در شب)

پوشک خیس یا کثیف نیز یکی از رایج‌ترین دلایل گریه بچه نوزاد است. در این شرایط، سریعا پوشک نوزاد خود را عوض کنید و آن را خشک و تمیز نگه دارید. می‌بینید که صدای شدید گریه نوزاد را متوقف می‌کنید. البته بعضی اوقات گریه شدید نوزاد ناشی از سوختگی ناحیه زیر پوشک است که در این صورت باید کرم سوختگی نوزاد را روی نواحی سوخته شده بزنید و سپس نوزاد را پوشک بگیرید.

۶- اعلام نیاز نوزاد به حرکت و جست و خیز

گاهی اوقات تکان دادن کودک و یا راه بردنش می‌تواند گریه شدید بچه یا نوزاد را متوقف کند. در این شرایط کودک را در تاب قرار داده و آن را تکان دهید. البته می‌توانید سوار ماشینش کنید و وی را بگردانید تا آرام شود.

۷- اعلام نیاز نوزاد به قنداق

برخی از نوزادان زمانی که قنداق می‌شوند، احساس امنیت بیشتری می‌کنند. به همین دلیل آنقدر گریه می‌کنند تا مادر آن‌ها را قنداق کند.

۸- گریه بچه نوزاد به دلیل سردی یا گرمی هوا

گرمی یا سردی بیش از حد هوا نیز باعث گریه شدید کودک می‌شود. معمولا معنی گریه نوزاد در چنین شرایط اعلام جمله «من سردمه» یا «من گرممه» است.

۹- وجود سر و صدای زیاد

سر و صدای زیاد و تحریک بصری نیز ممکن است باعث گریه شدید بچه و کودک شود. در چنین شرایطی به محیط آرام‌تری بروید یا کودک خود را در گهواره قرار دهید. البته می‌توانید برا‌ی آرام کردن کودک خود از صدا‌های سفید (وایت نویز) استفاده کنید.

«صدا‌هایی مانند صدای امواج اقیانوس یا صدای یکنواخت پنکه برقی و یا سشوار جز صدا‌های سفیدی هستند که کودک را خیلی سریع آرام کرده و می‌خوابانند.»

0 تا کنون ثبت شده است