مرجع قالب های کودک و نوجوان

www.niniskin.com

لوگو اسپانسر



پستانک برای نوزاد رفلاکسی خوب است یا بد؟

هنگامی که کودکی تازه متولد می شود، با خود دنیایی از ابهام و سوال را به همراه دارد. گریه های بی وقفه، شب بیداری، بالا آورد شیر و … از مواردی هستند که تقریبا در تمام کودکان وجود دارد. هنگامی که نوزاد کوچکی را می بینیم به یاد گریه های بی وقفه آنها خصوصا در شب و هنگام خواب می افتیم. اما مسلما این گریه ها بی دلیل نیست و نوزاد با کمک این سلاح خود، پدر و مادر را از وجود مشکل آگاه می کند.

رفلاکس یکی از مهمترین مواردی است که تقریبا تمامی نوزادان و والدین با آن دست به گریبان هستند. رفلاکس می تواند ناآرامی نوزاد، اشتهای کم او، گریه های تمام نشدنی و … را به همرا داشته باشد.

همه ما کم و بیش این جمله را شنیده ایم که “پستانک برای آرامش نوزادی که رفلاکس دارد خوب است.” اما این جمله تا چه اندازه صحت دارد.

در ادامه ابتدا به بررسی رفلاکس می پردازیم و سپس به سراغ پستانک می رویم و نهایتا شما را به جواب سوال بالا می رسانیم.

رفلاکس در نوزادان به چه معنی است؟

رفلاکس زمانی رخ می دهد که شیر نیمه هضم شده از طریق مری از شکم به دهان بازمی گردد. گاهی اسیدهای معده که به هضم شیر کمک می کنند، باعث التهاب مری می شود. این ناراحتی به احساس سوزش در سینه می انجامد که با نام سوزش سردل شناخته می شود. نونهالان وقتی باد گلو می زنند، تف کردن اندکی شیر عادی است، ولی رفلاکس باعث ناراحتی شدید مری می شود، چون بچه ها نمی توانند از احساس سوزش خود به والدینشان شکایت کنند، گریه می کنند تا بدانید که مشکلی در کار است.

آیا رفلاکس ها متفاوت هستند؟

دو نوع رفلاکس وجود دارد: ملایم (فیزیولوژیکی) و شدید (پاتولوژیکی). رفلاکس ملایم در اکثر نوزادان نسبتاً معمول است، خصوصاً در نوزادان نارس که از طریق لوله تغذیه می شوند.

ولی رفلاکس شدید ناگوار است و اگر زود تشخیص داده نشود، به پیچیدگی هایی مثل از دست دادن وزن، تاخیر در رشد و عفونت های مکرر سینه از جمله ذات الریه می انجامد.

اهمیت بیماری

نوزادان و کودکان دچار ریفلاکس معده را باید به موقع تشخیص داد تا با شروع درمان از پیدایش عوارض جلوگیری کرد. همانطور که اشاره شد، عوارض این بیماری در صورت عدم تشخیص، عدم شروع درمان های حمایتی و پیشگیرانه ممکن است منجر به عوارض برگشت ناپذیر، موجب آزار کودک، زحمت و هزینه برای والدین شود.

نشانه ها در رفلاکس نوزادان چیست؟

اغلب نونهالان مبتلا به رفلاکس ملایم، هنگام و پس از تغذیه بی قرارند و برای خوابیدن مبارزه میکنند. شاید متوجه شوید که فرزندتان با چهره سرخ، مشت های سفت شده و پشت خمیده گریه می کند.

نونهالانی که دچار رفلاکس شدید هستند، مداوم وزن از دست می دهند، زیرا به ندرت تغذیه کاملی دارند. آنان همچنین رنگ پریده می شوند و زیاد سرفه می کنند. در مواد بسیار شدید رفلاکس مری و معده، احتمال دارد بچه خون استفراغ کند. اگر مشکوک به رفلاکس شدید فرزندتان هستید، فوراً او را نزد پزشک ببرید.

آروغ زدن

بی اشتها بودن کودک

درد های شکمی

بهانه گیری های غذایی

استفراغ و حالت تهوع مکرر

سکسکه

احساس خفگی

سرما خوردگی و گلو درد مکرر

عفونت در گوش

احساس طعم ترش در دهان

بوی بد دهان

از بین رفتن یا پوسیدگی مینای دندان

سوزش و درد قسمت فوقانی شکم و پشت جناق

عفونت ریه

کاهش وزن

سختی بلع

بی خوابی و بی قراری های مکرر شبانه

آیا استفاده از پستانک مفید است؟

هنوز تحقیقات در مورد فواید و معایب پستانک ادامه دارد. اما نکته ای که باید به آن توجه نمود این است که بسیاری از متخصصان مکیده شدن پستانک توسط نوزاد زیر یک سال را بلا مانع می دانند. برخی از فواید این وسیله در روند پژوهش ها مشخص شده است.

فواید پستانک

پستانک می تواند به وزن گیری سریع تر نوزادان نارس کمک کند.

زمانی که نوزاد بی قراری می کند، می توان از پستانک برای کمک به حفظ آرامش وی کمک کرد.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS سندرمی است شایع در میان نوزادان است. مطالعات نشان داده اند که استفاده از پستانک می تواند تا حد خوبی از بروز این اتفاق و مرگ غیر منتظره ی نوزاد در خواب جلوگیری نماید.

فواید پستانک برای رفلاکس نوزاد : با بهره گیری از پستانک می توان مشکلات ناشی از رفلاکس معده نوزاد و همچنین کولیک را کاهش داد.

شیر دادن برای مادرانی که مشکلات پوستی دارند بسیار سخت است. شیر دادن با بطری و استفاده از پستانک برای این مادران موهب است.

پستانک در زمان معاینات پزشکی یا واکسن می تواند یک عامل سرگرم کننده باشد.

والدینی که سفرهای هوایی زیادی دارند، پستانک کمک می کند تا فرزندان انها بتوانند با تغییرات فشار هوا مقابله کنند.

ترک عادت مکیدن پستانک از مکیدن انگشت دست آسانتر است.

در موقعیت های استرس زا و دردناک، پستانک می تواند آرامش بخش باشد

موارد منع استفاده از پستانک

در برخی موارد ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کند که از دادن پستانک به نوزاد خودداری کنید. در این موارد اگر توصیه ی پزشک را دنبال نکنید ممکن است نوزاد شما با مشکل مواجه گردد. در صورتی که هر یک از شرایط زیر موجود است، نباید به او پستانک بدهید:

کمبود وزن

عفونت گوش

اگر سطح شیر شما کم است.

عادت نداشتن به شیر خوردن از سینه ی مادر

نکاتی مهم در مورد پستانک

تا حد امکان سعی کنید نوزاد را به پستانک عادت ندهید.

حتما پس از آن که فرزند شما شیر خوردن را یاد گرفت و تنها در صورت لزوم، به او پستانک بدهید.

در صورتی که نوزاد بی قرار است، به جای آن که تنها راه آرام کردن او را در استفاده از پستانک ببینید، ابتدا وضعیتش را بررسی کنید. اگر نوزاد گرسنه باشد، با پستانک آرام نخواهد شد و باید به او شیر بدهید. همچنین اگر بی قراری او به دلیل خستگی است، نباید از پستانک استفاده کنید، بلکه باید بخوابانیدش.

همیشه پستانک را بشویید. آن را استریل کرده و سپس به نوزاد بدهید. برای شستشوی پستانک از مواد مناسب استفاده کنید.

از پستانک های چند تکه استفاده نکنید. جدا شدن قطعات این پستانک ها ممکن است برای نوزاد خطر خفگی به همراه داشته باشند.

هیچ گاه پستانک را به گردن نوزاد آویزان نکنید چون ممکن است در پی حرکات او، بند پستانک دور گردنش بپیچد و باعث بروز کمبود اکسیژن و خفگی گردد.

برخی از مادران نوک پستانک را با استفاده از مواد قندی مختلف شیرین می کنند. به شما توصیه می کنیم که این کار را نکنید.

هنگامی که نوزاد به خواب فرو می رود، پستانک را از دهانش خارج کنید.

هنگامی که می دانید دلیل بی قراری نوزادتان گرسنگی است، نباید برای آرام کردن او از پستانک استفاده کنید. این کار باعث بروز مشکلاتی می گردد که در بخش بیان کردیم.

همیشه دقت کنید که نوک پستانک دچار پارگی نشده باشد.

0 تا کنون ثبت شده است