مرجع قالب های کودک و نوجوان

www.niniskin.com

لوگو اسپانسر



واکسن دوماهگی نوزاد چیست؟

تاریخ واکسن زدن نوزادان، یکی از مهمترین زمانهایی است که نباید فراموش شود. زیرا واکسیناسیون به موقع نوزاد نقش مهمی در سلامت فعلی و آینده انها دارد. بنابراین به عنوان والدین مسئول حتما باید نسبت به زمان واکسیناسیون نوزاد خود آگاهی داشته باشید و در زمان لازم در مراکز مربوطه حاضر شوید و نسبت به زدن واکسن نوزاد خود اقدام نمایید.

یکی از واکسن های نوزادان، در دوماهگی است. این واکسن، دومین مرحله از واکسیناسیون نوزاد است و چون در فاصله دوماهگی از تولد انجام می شود، معمولا برای والدین با سختی ها و مشکلاتی همراه است و دوران پر از تنش و اضطرابی را رقم می زند. اما خبر خوب اینکه، این واکسن عموماً با عوارض خاصی همراه نیست و نوزاد به راحتی از پس آن بر می آید، البته ممکن است در برخی از نوزادان با عوارضی هم همراه باشد که اصلا جای نگرانی نیست و تنها کافی است تا مراقبت های لازم، را انجام دهید تا با موفقیت از پس این مرحله هم بربیایید.

اما اینکه واکسن دوماهگی چیست، در چه زمانی باید تزریق شود و چه عوارضی دارد، در ادامه مطلب صحبت خواهیم نمود. همراه ما باشید.

واکسن دوماهگی چیست و علیه کدام بیماری‌ها ایمنی ایجاد می‌کند؟

واکسن دو ماهگی بر طبق جدول زمان‌بندی واکسیناسیون کودکان در ایران،  شامل واکسن فلج اطفال خوراکی و واکسن تزریقی پنج گانه است که پنتاوالان نیز نامیده می‌شود.

جز اول واکسن دو ماهگی: واکسن تزریقی پنج گانه

واکسن پنج گانه شامل چیست؟ واکسن پنج گانه شامل واکسن سه گانه (یا واکسن ثلاث) به انضمام واکسن هپاتیت ب (HepB) و واکسن هموفیلوس آنفولانزای تیپ ب (Hib) است. واکسن سه گانه خود شامل موارد زیر است:

کزاز

دیفتری

سیاه سرفه

عوارض واکسن دو ماهگی و اقدامات بعد از آن

اثرات جانبی واکسن دو ماهگی معمولا” خفیف و کوتاه مدت هستند و تقریبا” نیمی از کودکان دچار آن می شوند. میزان این اثرات جانبی در کودکان مختلف، متفاوت است، و دربعضی از کودکان بیشتر است و در بعضی کمتر است.

– تب خفیف بعد از تزریق واکسن دو ماهگی

درنوزدان کوچکتر از سه ماه تب نباید بیشتر از 38.3 درجه سانتی گراد شود و در کودکان بین 3 و 6 ماه از 38.8 سانتی گراد بیشتر نشود. در صورت بالاتر رفتن تب به پزشک مراجعه کنید.

در بیشتر نوزادان تب و درد ناشی از واکسن حداکثر 3 تا 4 روز طول می کشد وغالبا” بعد از 24 ساعت روند نزولی دارد.

می‌توانید از استامینوفن برای کاهش تب بعد ار واکسن دو ماهگی استفاده کنید. استامینوفن می‌تواند هر4 تا 6 ساعت و حداکثر 5 بار در 24 ساعت مصرف شود. میزان دوز مصرف استامینوفن بسته به وزن نوزاد متغیر است و معمولا میزان آن دو برابر وزن نوزاد است. دریافت مایعات فراوان، پاشویه و پوشیدن لباس‌های خنک نیز به کاهش تب بعد از واکسن دو ماهگی کمک می‌کند.

– حساسیت ، قرمزی و درد در محل تزریق

این عارضه یک واکنش حساسیتی است که به صورت ورم، درد، حساسیت در محل تزریق، سفتی عضله محل تزریق و حتی گاهی تخریب اندک بافت محل تزریق رخ می‌دهد. این عارضه نیاز به درمان خاصی نداشته و خود‌به‌خود برطرف می‌‌شود.

– سفت شدن جای تزریق

گاهی بعد از زدن واکسن جای آن سفت می شود که معمولا بعد از دو ماه از تزریق واکسن رفع میشود. برای کاهش احتمال سفت شدن جای واکسن و درمان آن میتوانید از کمپرس سرد هر دو ساعت یک بار به مدت 15 دقیقه استفاده کنید. استفاده از کمپرس سرد تا دو روز بعد از واکسیناسیون، به کاهش سفتی-شدن جای واکسن دو ماهگی کمک می‌کند.

– بی قراری بعد از واکسن دو ماهگی در نوزادان

یکی دیگر از عوارض واکسن دو ماهگی، گریه و بی قراری در نوزادان است.

عوارض واکسن دو ماهگی که شیوع کمتری دارند عبارتند از:

– استفراغ

– خواب آلودگی

– بی اشتهایی و عدم تمایل به شیرخوردن

– سردرد

– اسهال و دردعضلانی

در صورت بروز هر یک از علائم بالا در مدت زمان طولانی باید سریعا با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

مراقبت در منزل از نوزاد بعد از واکسن دو ماهگی به شرح زیر می باشد :

1- استفاده از قطره استامینفون:

یکی از مراقبت های لازم بعد از واکسن دو ماهگی این است که به کودک خود قطره استامینوفن بدهند این قطره می تواند تب حاصل از واکسن را پایین بیاورد شما می توانید وزن کودک خودتان را دو برابر کنید و به اندازه آن هر ۶ ساعت قطره را به کودک بخورانید .

نکته :
هنگام تزریق واکسن دائماً باید بالای سر کودک باشید و دمای حرارت بدن او را چک کنید بالا رفتن بیش از حد حرارت بدن منجر به تشنج کودک می‌ شود و اگر دیدید تب‌ کودک کاهش پیدا نمی‌ کند و قطره کارساز نیست به پزشک خود اطلاع دهید .

2- از کمپرس سرد استفاده کنید :

طبق توصیه کارشناسان و پرستاران موسسه آتیه پرستاران سلامت شما می توانید محل تزریق واکسن نوزاد خود را با کمپرس سرد یا دستمال سرد بپوشانید و بعد از آن که دستمال گرم شد آن را تعویض نمایید کمپرس سرد می تواند التهاب حاصل از واکسن را از بین ببرد و این یکی دیگر از مراقبت های مهم و لازم بعد از واکسن دو ماهگی می باشد .

3- از کمپرس گرم استفاده کنید:

بعد از اینکه ۲۴ ساعت دوم از تزریق واکسن کودک گذشت از کمپرس گرم استفاده نمایید و بعد از نیم ساعت آن را تعویض کنید دقت کنید کمپرسی گرم خیلی گرمای زیادی نداشته باشد که به پوست نوزاد آسیبی نرساند .

4- از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید :

لباس های گشاد روی تزریق واکسن کودک فشار ایجاد نمی کند و کودک زیاد اذیت نمی شود .

5- به کودکتان زیاد شیر بدهید :

زمانی که واکسن تزریق می‌ شود بدن کودک تب می‌ کند و آب بدن کودک را کاهش می دهد به همین دلیل برای جبران کم آبی بدن شیر زیاد به او بدهید .

6- جای محل خواب کودک باید حتماً خنک باشد :

یکی دیگر از مراقبت های لازم بعد از واکسن دو ماهگی این است که میزان دمای جایگاه خواب کودک را خنک نگه دارید زیرا اگر جای خواب کودک گرم باشد باعث افزایش تب کودک خواهد شد .

7- محبت به کودک :

زمان تزریق واکسن نوزاد را تنها نگذارید و به او بسیار توجه و محبت کنید تا بتواند شرایط سخت واکسن را بهتر تحمل کند .

0 تا کنون ثبت شده است