مرجع قالب های کودک و نوجوان

www.niniskin.com

لوگو اسپانسر



مراقبت بعد از ختنه نوزاد به روش سنتی و حلقه

ختنه یکی از مواردی است که در دین مبین اسلام به آن سفارش شده است. از همین رو هنگامی که فرزند پسری متولد می شود حتما نسب به ختنه کردن او افدام می شود. در زمانهای گذشته ختنه را در دورانی کودکی انجام می دادند. اما اکنون ختنه در همان نوزادی و غالبا در همان چند روز اول تولد انجام می شود.

در ختنه، پوست اطراف سوراخ مجرای آلت تناسلی و دور کلاهک آن برداشته می شود. ختنه را به دو روش سنتی و با حلقه یا رینگ انجام می دهند. نوع سنتی غالبا با خوتنوریزی بیشتری همراه است به همین دلیل بیشتر افراد روش رینگ را برای نوزاد خود انتخاب می کنند.

اما ختنه با هر روش که انجام شود، نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. به همین دلیل امروز و در ادامه مطلب هم در رابطه با هر دو روش ختنه صحبت خواهیم نمود و هم مراقبت های لازم برای هریک را توضیح خواهیم دارد.

راستی آیا سن مناسب ختنه نوزاد را می دانید؟

بهترین زمان ختنه

ختنه از زمان حضرت ابراهيم پايه گذاري شده و پس از آن قوم موسي و سپس مسلمانان اين سنت را دنبال كرده اند.
در مسیحیت ختنه به عنوان دستوری دینی وجود ندارد. براساس آئین یهود، ختنه در روز هشتم تولد انجام مي شود. در اسلام زمان خاص و دقيقي برای ختنه ذکر نشده‌است اما طبق حديثي نبوي اين گونه نقل شده است : بهترين وقت روز هفتم است زيرا اطهر و پاكيزه تر است.
طبق مطالعات انجام شده بهترین زمان ختنه در ۱۰ روز اول تولد و ترجیحاً همان ۴۸ ساعت اول است. در بعضی موارد نیز، پزشکان ممکن است این اقدام را به دلایل پزشکی به تأخیر بیندازند که زمان بعدی ختنه، ۱۱ روز اول بعد از تولد نوزاد و سپس تا پایان دورۀ نوزادی یعنی تا ۲۸ روز بعد از تولد است. بعد از ختنه، نوزادتان حداقل تا دو ساعت زیر نظر خواهد بود.

ختنه با حلقه

تکنیک ختنه با حلقه یا ختنه با حلقه پلاستیبل یکی از رایج‌ترین متدهای ختنه نوزادان می‌باشد. استفاده از شیوه ختنه با حلقه کم‌خطر‌تر از روش ختنه سنتی بوده و تا ۳ ماهگی برای نوزاد قابل انجام است. از دیگر ویژگی‌های این شیوه که به محبوبیت آن میان پزشکان و والدین نیز افزوده است، ایجاد خون‌ریزی کم‌تر در زمان استفاده از آن و همچنین شیوه‌های مراقبتی ساده‌تر پس از عمل آن است.

ختنه با حلقه چگونه انجام می‌شود؟

آن زمان که به منظور انجام جراحی ختنه با حلقه بر نوزاد پسر خود به پزشک متخصص این امر مراجعه می‌نمایید، پس از انجام بررسی‌ها و آزمایش‌های متداول در این رابطه توسط پزشک بر نوزاد شما، فرآیند درمانی به صورت کامل برای والدین توضیح داده شده و سپس به مرحله اجرا درخواهد آمد.

در این مسیر ابتدا مسکنی به صورت موضعی یا تزریقی روی کودک اعمال می‌شود؛ برای رفع احساس ناراحتی احتمالی در کودک نیز، در صورت نیاز به او آب قند داده می‌شود.

برای ختنه با حلقه، یک رینگ هم‌سایز کودک، زیر پوست ختنه‌گاه قرار می‌گیرد، سپس پزشک پوست ختنه‌گاه را از آلت کودک جدا می‌کند، بخیه‌‌ نیز از خو‌ن‌ریزی جلوگیری خواهد کرد. رینگ یا حلقه روی پوست ختنه‌گاه بین ۷ تا ۱۰ روز باقی می‌ماند، طی این مدت پوست ختنه‌گاه کودک تیره شده و در نهایت خواهد افتاد.

مراقبت‌ های بعد ختنه با حلقه

• در ۲۴ ساعت اول بهتر است از پوشک یک سایز بزرگ‌تر استفاده کنید.
• آلت کودک را در هر بار عوض کردن پوشک او با آب گرم بشویید.
• از دستمال کاغذی برای پاک کردن یا خشک کردن آلت کودک استفاده نکنید.
• برای اینکه آلت کودک به پنبه ریز یا پوشک او نچسبد، به مدت دو هفته از وازلین یا نئوسپورین استفاده کنید.
• نباید رینگ یا حلقه را به صورت دستی بکشید، رینگ بعد از ۷ الی ۱۰ روز خشک شده و خواهد افتاد.
• طبق تجویز پزشک از آنتی‌بیوتیک کمک بگیرید.

ختنه به روش سنتی یا جراحی

در ختنه به روش سنتی یا جراحی پزشک از یک تیغ جراحی پوست دور تا دور کلاهک آلت تناسلی را بریده و بخیه می زند. این روش اشکالاتی هم دارد. این که پس از بریدن پوست این ناحیه، آلت کودک خونریزی می کند. تا وقتی که دستگاه هم آن را نسوزاند، یا بخیه نزند، خون آن بند نمی آید.

در این روش، مدت زمان زیادی هم می برد تا زخم بهبود پیدا کند. گاهی در زمان ختنه پیش می آید که به خاطر بی احتیاطی، بخشی از سر آلت تناسلی کودک هم بریده می شود. در برخی موارد هم دیده شده که چسبندگی اتفاق می افتد، و باعث می شود کودک در ادرار کردنش مشکل داشته باشد.

در ختنه به روش سنتی کودک نباید تا چند روز پوشک شود، چون پانسمان از بین می رود و تعویض کودک بسیار خطرناک می شود.

بعد از یک هفته می توان کودک را به حمام برد تا پانسمان خود به خود جدا شود. حتی پزشک هم توصیه می کند که بعد از انجام ختنه به روش جراحی، باید برای جلوگیری از عفونت، آنتی بیوتیک مصرف شود.

تفاوت ختنه به روش سنتی با روش حلقه

در ختنه سنتی در جراحی بریدن انجام می شود، اما در روش حلقه یا رینگ حلقه ای دور آلت تناسلی کودک می اندازند، سپس با نخ خوب می بندند. تا جایی که خون به قسمت بالایی نمی رسد، و مثل بند ناف خشک می شود و می افتد. البته این روش هم اشکالاتی دارد. این که ممکن است نخ به خوبی بسته نشود، در نتیجه پوست کلاهک به خوبی جدا نمی شود.

پس در صورت عدم مراجعه نزد یک پزشک متخصص، احتمالا عفونت و التهاب آلت تناسلی خواهد بود. حتما از انتخاب پزشک متخصص ختنه، روش انجام ختنه و محیط مطب مطمئن شوید و سپس اقدام به انجام ختنه کنید.

موارد منع ختنه کدام هستند؟

در صورتیکه سوراخ خروج ادرار در محلی به جز نوک آلت باشد (هیپوسپادیاس) و طول خیلی کم آلت و یا چاقی خیلی زیاد نوزاد و یا وجود پرده در زیر آلت بهتر است ختنه به تعویق بیفتد.

چسبندگی بعد از ختنه چیست ؟

چسبندگی بعد از ختنه در روش جراحی با چسبندگی بعد از ختنه در روش حلقه متفاوت است در روش جراحی ممکن است به علت ضعف تکنیک در زمان بخیه سر آلت به بدنه آلت دوخته شود ، اما در ختنه به روش حلقه چون اساسا بخیه ای در کار نیست احتمال این عارضه وجود ندارد ولی به علت ترشح طبیعی یک ماده چسبناک در ناحیه شیار بین سر و بدنه آلت نوزادان گاهی به نظر میآید که حالت چسبندگی وجود دارد ولی با پاک کردن ترشحات برطرف میشود و عارضه نیست .

0 تا کنون ثبت شده است