مرجع قالب های کودک و نوجوان

www.niniskin.com

لوگو اسپانسر



عوارض صدای جاروبرقی برای نوزاد‎

نوزادان دنیایی عجیب دارند، گاهی اوقات حرکاتی از آنها را میبینیم که ما را به تعجب وا می دارد! یکی از این عادات غیر متعرف نوزادان، علاقه آنها به شنیدن صداهایی مانند صدای جارو برقی، سشوار و … است. هنگامی که نوزاد گریه می کند، تنها کافی استکه جارو برقی را پیرامون او روشن کنید و یا سشوار را روشن نمایید تا از آرامش یکباره او شگفت زده شوید. اما علت این امر چیست؟ چرا صدای جاروبرقی و یا سشوار به نوزاد آرامش می دهد؟

نوزاد هنگام تولد، از رحم مادر خارج شده و وارد دنیایی پرهیایو می شود. این نوزاد تازه متولد شده، آرامشی که در داخل رحم داشته را از دست می دهد. تحقیقات انجام شده نشان می دهند که صدای جاروبرقی و یا سشوار بسیار نزدیک به صداهایی است که نوزاد در داخل رحم مادر و هنگامی که در آب داخل رحم غوطه ور بوده است می شنیده است و همین امر سبب می شود تا نوزاد مجدداً آرامش درون رحم خود را به دست بیابد.

اما این صدای جاربرقی و یا سشوار می تواند برای نوزاد مضر باشد و به او آسیب برساند؟

عوارض صدای جاروبرقی برای نوزاد

با توجه به اهمیت حس شنوایی برای انسان و حساس بودن گوش نوزاد، توجه به بلند نبودن صدا‌های محیط امری ضروی است. به ویژه اگر قصد پخش کردن صدای جاروبرقی برای نوزاد خود را دارید، دقت کنید بلندی صدا در حد آستانه مناسب برای کودک باشد تا ضمن آسیب نرساندن به شنوایی او، از عادت کردن کودک به شنیدن صدا‌های بلند پیشگیری کنید.

آستانه صدای مناسب برای گوش نوزادان ۵۰ دسی بل است و صدا‌های بلندتر از ۸۵ دسی بل در دراز مدت به گوش آسیب می‌رساند.

دقت کنید کودک شما به شنیدن این صدا‌ها عادت نکند، زیرا به مرور ممکن است بدون شنیدن این صداها، توانایی به خواب رفتن را نداشته باشد.

توجه داشته باشید، پخش صدای جاروبرقی برای نوزاد، راه حلی موقت برای خواباندن اوست و حتی ممکن است برای نوزاد شما موثر واقع نشود

فواید شنیدن صدای جاروبرقی برای نوزاد

۱- پوششی برای صدا‌های مزاحم

صدای سشوار برای نوزاد، صدای جاروبرقی و وسایلی مشابه، جزو «صدا‌های سفید» طبقه‌بندی می‌شوند، یعنی صدا‌هایی که انواع فرکانس در آن‌ها وجود دارد و پوششی برای سایر صدا‌های مزاحم مانند صدای صحبت کردن دیگران، صدای تلویزیون، سر و صدای کودکان دیگر خانه و … می‌شود.

۲- تداعی محیط داخل رحم برای جنین و ایجاد حس امنیت

در رحم مادر، جنین به شنیدن صدا‌های متناوب و نسبتا بلندی مانند صدای نفس، تپش قلب و یا حتی صدای شکم شما عادت دارد، همچنین در طول ۹ ماه بارداری، جنین همواره صدا‌های محیط و صدای والدین خود را شنیده است و به همین دلیل ممکن است سکوت برایش اسرارآمیز باشد؛ بنابراین پخش صدای جاروبرقی برای نوزاد، باعث ایجاد حس امنیت و تنها نبودن و در نتیجه آرام شدن و در برخی مواقع بهتر خواباندن نوزاد می‌شود.

۳- آرام کردن نوزادان دچار کولیک

کولیک، نفخ شکم و دل درد یکی از مشکلات شایع نوادان در چند ماه اول تولد است، هرچند دلایل علمی موجهی برای آرام شدن نوازدان دچار کولیک با شنیدن صدای جاروبرقی وجود ندارد، اما تجربه مادران زیادی، نشان از موثر بودن پخش صدای جاروبرقی برای نوزاد در آرام کردن نوزاد دچار دل درد دارد.
با توجه به اینکه روشن نگه داشتن جارو برقی در طول شبانه روز برای آرام کردن نوزاد منطقی به نظر نمی‌رسد، در ادامه لینک دانلود صدای جاروبرقی و پخش آنلاین آن برای شما قرار داده شده است.

عوارض و آثار صدای سشوار برای نوزاد

اما موضوعی که بیشتر والدین نگران آن هستند این است که نکند در ازای زودتر خوابیدن نوزادشان، مشکلاتی به جسم او وارد کنند و یا استفاده از این وسایل جزو اشتباهات رایج والدین در رابطه با خواب کودکان هست یا خیر. حقیقت این است که خواباندن کودک با صدای سشوار از دو جنبه مشکل ساز است. اولی عوارض صدای سشوار برای نوزاد است. صرف نظر از نوع صدایی که انتخاب می‌کنید، در صورت بلند بودن صدا، احتمالِ آسیب شنوایی به گوش نوزاد وجود دارد. یک مطالعه توسط محققان بیمارستان کودکان بیمار تورنتو نشان داد که بسیاری از دستگاه‌های نویز سفید در سطح ناامنی کار می‌کنند، قدرت بعضی از آنها تا 85 دسی بل می‌رسد که به اندازه صدای‌ سشوار بلند است.

قرار دادن دستگاه با صدای بلند در کنار گوش نوزادان، با گذشت زمان آنها را در معرض خطر کم شنوایی قرار می‌دهد. محققان به والدین توصیه می‌کنند دستگاه را تا جای ممکن از تخت نوزاد دور کرده و صدا را کم نگه دارند – در حالت ایده آل تا 50 دسی بل (تقریباً به اندازه یک مکالمه معمولی با صدای بلند). از آنجا که گوش انسان نسبت به صداهای با فرکانس پایین حساسیت کمتری نسبت به صداهای فرکانس بالا دارد، احتمال آسیب کمتری به شنوایی کودک به میزان زیادی کاهش می‌یابد. محققان همچنین توصیه می‌کنند برای به حداقل رساندن عوارض صدای سشوار برای نوزاد، آن را بعد از خواب کودک خاموش کنید، اما در بیشتر مواقع این اتفاق عملی نیست زیرا نوزادانی که با سر و صدا به خواب می‌روند باید در طول شب نیز این صدا را بشنود در غیر این صورت کودک در جستجوی آن صدا بیدار می‌شود. با این حال تا جایی که می‌توانید از صدای سشوار قوی جلوگیری کنید.

مشکل دوم ترک دادن این عادت است که در ادامه بیشتر توضیح میدهم.

زمان کنار گذاشتن صدای سشوار

صدای سشوار وابستگی می‌آورد و به روزی میرسد که کودک بدون آن به خواب نمی‌رود. با این حال مانند سایر عادتهای خواب کودکان قابل حل است. هیچ پاسخ قطعی برای زمانی که والدین نباید دیگر از صدای سشوار برای نوزاد خود استفاده کنند وجود ندارد، اما سن حدودی مناسب بین 12 تا 18 ماهگی است. در این زمان، نوزادان بسیار بیشتر از محیط اطراف خود آگاه هستند، بنابراین زمان مناسبی برای جدا کردن آنها از دستگاه است. اما این را هم در نظر داشته باشید که هر نوزادی با سرعت متفاوتی رشد می‌کند. شما می‌توانید خاموش کردن سشوار را با زمانی که خواب کودکتان طولانی می‍‌‌‌شود و دیگر نیازی به تغذیه شبانه ندارد، همزمان کنید. زمانی که تصمیم به این کار گرفتید نباید آن را یک باره انجام دهید. بلکه این کار را تدریجی انجام دهید تا او بیش از حد اذیت نشود. اگر کودک به هیچ عنوان نمی‌خوابید سعی نکنید این کار را به زور انجام دهید.

0 تا کنون ثبت شده است