مرجع قالب های کودک و نوجوان

www.niniskin.com

لوگو اسپانسر



علت و درمان عرق کردن سر نوزاد‎

هنگامی که نوزادی وارده خانواده ای می شود با خود شادی و شعف را هم وارد خانواده می کند. اما بزرگ کردن این نوزاد کوچک پر از ایهام و سوال است. اینکه هر عمل نوزاد نشان دهنده چیست؟ چرا نوزاد گریه می کند؟ چرا بد خواب شده؟ چرا شیر کم خورد؟ چرا شیر را بالا آورد؟ و هزاران سوال و چرای دیگر که برای پدر و مادرها مطرح می شود و یم علامت سوال بزرگ برای آنها می شود. خصوصاً اگر تجربه اول آنها برای سر و کار داشتن با نوزاد باشد. امروز می خواهیم در رابطه با یکی از سوالات بزرگ پدر و مادرها صحبت کنیم، یعنی در رابطه با عرق کردن سر نوزاد. در ابتدا این توضیح را بدهیم که نوزاد هم مانند بزرگسالان دچار تعریق می شود و عرق کردن نوزاد یک امر کاملاً طبیعی است. اما هنگامی که پدر و مادر عرق را روی سر نوزاد می بینند با ترس مواجه می شوند و مانند همه چیزهای دیگر مربوط به نوزادشان به دنبال دلیل هستند. چون دمای سر کودک به طور معموا نسبت به سایر نقاط بدن بالاتر است، پس طبیعی است که تعریق از قسمت شر و یا گردن شروع شود.

در ادامه مطلب به صورت تخصصی تر به این موضوع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

علت عرق کردن سر در نوزادان

یکی از اصلی‌ترین دلیل عرق در سر نوزاد، عدم حرکت و جابجایی آن است. درواقع در کودکان بر خلاف بزرگسالان، غدد تعریق در نزدیکی سر قرار دارد و به همین علت بیشترین عرق را در سر و نواحی نزدیک آن مانند گردن می‌بینیم.

نحوه جلوگیری از تعریق در کودکان

قبل از اینکه بپردازیم که چگونه عرق کردن در کودکان را کاهش بدیم، بهتر است بدانید کودکان به دلیل اینکه بیشتر از بزرگسالان عرق می‌کنند، بیشتر از بزرگسالان نیز هیدراته شوند. هیدراته کردن به معنی رساندن آب به سلول‌های بدن است. این کار با وجود اینکه آب بدن به دلیل تعریق کم شده است بسیار مهم است. برای هیدارته کردن یکی از روش‌های مرسوم نوشیدن مایعات می‌باشد. به این منظور می‌توانید از تخم شربتی، خاکشیر، چای و سایر نوشیدنی‌ها بهره ببرید.

در اینجا به ۳ مورد اصلی از راه‌های کاهش عرق کردن کودکان می‌پردازیم:

۱. دمای اتاق را هر روز چک کنید
شاید این کار برای شما حوصله سر بر باشد، اما انجام آن با دماسنج زیاد وقت شما را نخواهد گرفت. با وجود اینکه کودکان تا ۴ سالگی نیز بیشتر از بزرگسالان عرق می‌کنند، نیازی نیست چهار سال مداوم این کار را تکرار کنید.

این کار به شما این اطمینان را می‌دهد که دمای اتاق برای کودک شما مناسب است. بهتر است دمای خانه را بین ۲۰ الی ۲۲ درجه سانتی گراد نگه دارید.

۲. از پوشاندن لباس زیاد خودداری کنید
این کار یکی از اشتباهات رایج میان والدین است که به منظور جلوگیری از سرماخوردگی انجام می‌شود.

با اینکه گرم نگه داشتن کودک برای جلوگیری از سرماخوردگی خوب است، اما زیاده روی در ان می‌تواند دمای بدن را به شدت افزایش داده و در نتیجه آن کودک دچار عرق زیاد شود که در نهایت منجر به کاهش آب بدن می‌شود.

۳. از تشک بسیار نرم استفاده نکنید

تشک‌های ابری می‌توانند تعریق را تشدید کنند. از این رو از تشک‌های سفت‌تر استفاده کنید.

بنابراین اگر نوزاد در خواب عرق می کند:

اگر به نظر می رسد کودک شما در طول خواب به طور غیر معمول عرق می کند. سعی کنید ابتدا این شرایط را بررسی کنید. بیشتر اوقات، کاهش علت احتمالی باعث رفع عرق می شود. در اینجا چند نکته در مورد نحوه انجام این کار آورده شده است:

علت عرق کردن نوزاد هنگام شیر خوردن

اگر عرق کردن هنگام شیر دادن به طور معمول در شرایطی که کودک شما در حال شیر خوردن است، اتفاق می افتد؛ در بیشتر موارد، علت عرق کردن سر نوزاد یکی از موارد زیر است:

گرم بودن بدن

از آنجایی که هنگام بغل کردن و شیردهی ارتباط زیاد پوست به پوست بین مادر و شیرخوار ایجاد می شود، این به معنای تجمیع گرمای اضافی بدن است. به همین دلیل ممکن است شما و نوزادتان هنگام شیر دادن عرق کنید.

فعالیت

شیرخوردن شیرخوار شامل حرکات هماهنگ مکیدن و حرکت دادن فک است. که این مسئله باعث تولید انرژی گرمایی و افزایش حرارت بدن شود، که به نوبه خود، باعث تعریق می شود. اگر کودک شما قبل یا در حین شیردهی گریه کند ممکن است عرق کردن نیز بیشتر مشهود باشد.

ماندن در یک پوزیشن

گاهی اوقات ماندن در یک پوزیشن خاص، دلیل تعریق است. اگر شما فقط در یک پوزیشن خاص شیردهی را انجام می دهید ممکن است در آن حالت، سر کودک شما در حال تعریق باشد.

راه های کم کردن تعریق نوزاد در هنگام شیر خوردن

کاهش محرک ها به احتمال زیاد تعریق را کم می کند. در اینجا چند نکته در مورد چگونگی به حداقل رساندن عرق کردن هنگام شیردهی آورده شده است:

انجام این اقدامات در هنگام شیردهی غالباً عرق کردن را کاهش داده یا از بین می برد. اگر کودک شما پس از انجام این مداخلات هنوز بیش از حد عرق می کند . بهتر است برای تشخیص علت اصلی این مشکل از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

تعریق زیاد کودک چه عوارضی می‌تواند داشته باشد؟

اصلی‌ترین پیامد عرق کردن کودکان، کاهش اب بدن می‌باشد. سلول‌های بدن برای زنده ماندن نیاز به آب کافی دارند.

همچنین علاوه بر آن عفونت‌های قارچی، التهاب، اگزما، سفیدی پوست، جوش و خارش پوست می‌تواند عوارض تعریق بیش از حد در کودکان باشد.

0 تا کنون ثبت شده است