مرجع قالب های کودک و نوجوان

www.niniskin.com

لوگو اسپانسر



سکسکه نوزاد نشانه چیست؟‎

سکسکه یکی از مواردی است که در هر زمانی، چه جنینی، چه نوزادی و حتی بزرگسالی می تواند رخ دهد. سکسکه به خودی خود در هیچ سنی، نگران کننده نیست. اما مادرانی که به تازگی صاحب نوزادی شده اند، ممکن است از سکسکه های نوزاد دچاره اضطراب و تشویش شوند.

سکسکه در نوزادان می تواند علت های متفاوتی داشته باشد اما علت اصلی پیدایش آن انقباض عضلات و حرکت ناگهانی دیافراگم است. سکسکه نوزادان غالباً بیش از یک دقیقه به طول نمی انجامد و به همین دلیل اصلا نگران کننده نیست. نوع شیر دادن بهنوزاد هم می تواند از علت های وقوع سکسکه باشد و یا حتی نگه داشتن نوزاد در دمای پایین می تواند باعث سرماخوردگی و سکسکه نوزاد شود.

همانطور که اشاره شد، سکسکه نوزادان در کل نگران کننده نیست، اما اگر این سکسکه مدت زمانی طولانی به طول انجامید و باعث آزار نوزاد شد و خواب و تغذیه او را با مشکل مواجه کرد، لازم است تا حتما با دکتر نوزادتان مشورت نمایید تا بتوانید بهترین کار را برای آرامش نوزادتان انجام دهید.

با بررسی موشکافانه سکسکه نوزادان همراه ما باشید.

علت بروز سکسکه در نوزادان

جنین از سه ماهه ی دوم بارداری در شکم مادرش شروع به سکسکه کردن می کند، این روند پس از تولد در نوزادان نیز ادامه پیدا می کند. بروز سکسه در نوزادان علل گوناگونی دارد که در این جا به برخی از مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

  • ریفلاکس و یا بازگشت غذا از معده به مری

ریفلاکس عارضه ای است که در آن به علت ضعف دریچه ی کاردیا ( یک اسفنگتر بین مری و معده که مانع از ورد محتویات معده به مری می شود) و عدم تکامل کافی آن، محتویات درون معده نوزاد که شامل شیر بلعیده شده به همراه اسید معده می باشد، از معده به درون مری بالا می آید. اسید معده سبب تحریک سلول های لایه ی داخلی مری شده، پایانه های عصبی تحریک شده با انتقال پیام سبب تحریک عضله ی دیافراگم و انقباضات ریتمیک آن می شوند. به این ترتیب سکسکه بروز می کند.

  • خوردن بیش از حد شیر

خوردن مقدار زیادی شیر در هر وعده سبب تورم معده و فشار آوردن آن به عضله ی دیافراگم می شود که در زیر آن قرار دارد. این تحریک سبب انقباض دیافراگم (مهم ترین عضله ی تنفسی) و بروز سکسه خواهد شد.

 

  • بلع مقدار زیادی هوا در هنگام مکیدن شیر

 نوزادان به طور طبیعی در هنگام مکیدن شیر، هوا می بلعند. این روند سبب می شود که بتوانند همزمان با مکیدن پستان و یا شیشه شیر از بینی خود نفس نیز بکشند. با بزرگتر شدن شیرخوار و قرار گرفتن اپی گلوت در موقعیت نهایی، تنفس کردن در هنگان بلع ممکن نخواهد بود. این مزیت در نوزادان و شیرخواران معایبی هم دارد. به این ترتیب با تنفس در هنگام شیر خوردن مقداری از هوای وارد شده به گلو با انجام هر بار عمل بلع، وارد معده می شود.  این حباب هوا سبب تورم معده و کشیده شدن دیواره ی آن می شود. این معده ی متورم بر روی دیافراگم که در زیر آن قرار دارد فشار می آورد و اعصاب آن را تحریک می کند. این تحریک سبب اسپاسم (انقباض عضلانی) عضله ی دیافراگم شده و بروز سکسه را موجب می شود.

  • حساسیت های غذایی

 ممکن است که نوزاد به برخی از عناصر تشکیل دهنده ی شیر خشک و یا حتی به مواد خورده شده توسط مادر حساسیت داشته باشد. این حساسیت ممکن است که سبب التهاب مری نوزاد شود که ازوفاژیت نام دارد. اعصاب واگ که از دو طرف مری عبور می کنند در اثر این التهاب تحت تأثیر قرار گرفته و در هنگم عبور از دیافراگم سبب تحریک آن می شوند. به این ترتیب با انقباض های ریتمیک دیافراگم، سکسکه بروز می کند.

  • آسم

اگر نوزاد شما مبتلا به آسم است، التهاب برونشیول های تنفسی، ورود هوا به ریه ها را محدود خواهد کرد. عضلات تنفسی برای به داخل کشیدن هوا فعالانه منقبض می شوند. به این ترتیب این انقباضات پیاپی سبب خستگی این عضلات و درنتیجه اسپاسم دیافراگم و درنهایت سکسه می شود.

  • هوای آلوده

مجاری تنفسی نوزادان بسیار حساس است، هرگونه آلودگی موجود در هوای تنفسی مانند، ذرات گرد و غبار، عطر و … سبب ایجاد سرفه در آنها می شود. سرفه های مداوم به عضله ی دیافراکم فشار می آورد درنتیجه بروز سکسکه را به دنبال خواهد داشت.

  • کاهش دما

در برخی موارد کاهش دمای محیط پیرامون نوزاد سبب انقباض عضلات بدن او می شوند. یکی از این عضلات منقبض شده، دیافراگم است و سکسکه را به دنبال خواهد داشت.

به این ترتیب می توان این طور نتیجه گرفت، هر عاملی که سبب انقباض ناگهانی دیافراگم شود، بروز سکسکه را موجب خواهد شد.

هر زمان که نوزاد شما دچار سکسکه شد، آرامش خود را حفظ کنید، شرایط را مدیریت کرده و سعی کنید عامل ایجاد کننده ی سکسکه را بیابید و با از بین بردن آن سکسکه را متوقف کنید.

اگر هر روز بارها و بارها این مسأله رخ می دهد، شاید بهتر باشد که آن را با پزشک درمیان بگذارید.

چگونگی توقف سکسکه نوزادان

سكسكه نوزاد امری رایج است و ممکن است ظرف ده دقیقه برطرف شود. با این حال، اگر از بروز سكسكه نوزاد خود دچار استرس می شوید و یا احساس می کنید که این عارضه کودک شما را ناراحت می کند، می توانید روش های زیر را برای رفع سکسکه نوزاد امتحان کنید.

 برای رفع سکسکه نوزاد اجازه دهید سکسکه به طور طبیعی متوقف شود

در بیشتر مواقع، سكسكه نوزاد بدون نیاز به هیچ دخالتی و تنها با برطرف شدن علت به وجود آورنده آن، برطرف می شود. اگر سکسکه ها کودک شما را دچار ناراحتی نمی کنند، بهتر است دخالتی نکنید و اجازه دهید سکسکه ها برطرف شوند. با این حال، اگر سکسه نوزاد برای ساعت ها یا روزها ادامه پیدا کرد، بهتر است برای آگاهی از علت سکسکه نوزاد خود به پزشک مراجعه کنید.

از پستانک استفاده کنید

زمانی که سکسکه نوزاد شما آغاز شد، پستانکی به او بدهید تا آن را بمکد. این کار سبب آرام شدن دیافراگم ، جلوگیری از اسپاسم و رفع سکسکه نوزاد می شود.

به کودک خود قند آب بدهید

دادن آب قند به کودک یکی از قدیمی ترین روش های درمانی برای رفع سکسکه محسوب می شود. اگر کودک شما می تواند غذای جامد را مصرف کند، مقداری شکر را روی زبان او قرار دهید. اگر نوزاد شما هنوز به سن مصرف غذای جامد نرسیده است، می توانید پستانک وی را به مقداری آب قند آغشته کرده و به او بدهید. شکر می تواند با رها کردن ماهیچه های دیافراگم، آن را آرام کرده و سكسكه نوزاد را متوقف کند.

حواس کودک خود را پرت کنید

اگر کودک شما به صورت مداوم دچار سکسکه می شود، سعی کنید حواس او را پرت کنید و تمرکز او را نسبت به موضوعات سرگرم کننده، مانند بازی با اسباب بازی ها، جلب کنید. سکسکه ها به صورت طبیعی نتیجه انقباض های عضلانی در شکم هستند که این امر خود با سیستم اعصاب بدن کودک در ارتباط است. پرت کردن حواس نوزادان با اسباب بازی یا کارتون، می تواند این اعصاب را آرام کرده و برای رفع سکسکه نوزاد کمک کننده باشد.

کارهایی که در زمان سکسکه نوزاد نباید انجام دهیم

در هنگام سکسکه، درمان و داروهای زیادی داریم با این حال در مقابل روش هایی وجود دارد که نباید روی کودک خود پیاده کنید زیرا ممکن است عوارض جدی داشته باشند که برخی از آن ها عبارتند از :

1- خوردن آب نبات ترش :

در حالی که خوردن برخی از آب نبات های ترش خوشمزه کمک می کند تا سکسکه نکنیم اما آن ها به هیچ وجه به بچه ها کمک نمی کنند. بعلاوه، ترشح این شیرینی ها، مواد اسیدی است که برای دندان کودک مضر خواهد بود.

2- ضربه زدن به پشت کودک :

این تکنیک بر روی بزرگسالان موثر است، اما هرگز نباید روی کودک آزمایش شود. نوزادان از ساختار اسکلتی بسیار ظریفی برخوردار هستند و استفاده از فشار یا زور بر روی آن می تواند منجر به آسیب شدید شود. با این حال، می توانید به آرامی به پشت آن ها ضربه زنید.

3- کشیدن زبان، بازو یا پا :

این امر برای نوزادان بسیار خطرناک است زیرا رباط ها و تاندون های آن ها هنوز آمادگی لازم را برای اعمال این نیرو را ندارند.

4- ترساندن کودک :

صداهای بلند غیر منتظره به بزرگسالان در توقف سکسکه کمک می کند، اما ممکن است کودک را وحشت زده کرده و یا حتی گوش های ظریف آن ها آسیب ببینند.

5- نگه داشتن نفس کودک :

کمبود اکسیژن برای کودک بسیار خطرناک است و این روش هرگز به دلایلی نباید استفاده شود.

0 تا کنون ثبت شده است