مرجع قالب های کودک و نوجوان

www.niniskin.com

لوگو اسپانسر



زمان دندان درآوردن نوزاد دختر و پسر در چند ماهگی است؟

دندان درآوردن نوزادان، یکی از مهمترین مراحلی است که همه نوزادان باید طن کنند. این مرحله در برخی نوزادان آسانتر و در برخی دیگر سختتر است. اما به هر حال دندان درآوردن یکی از بزرگترین چالش هایی است که والدین با آن درگیر هستند. زیرا این فرایند، نوزاد را ناآرام می کندف خواب او را بر هم می زند و ممکن است سبب بروز تب، اسهال و استفاراغ در او شود. اکثر نوزادان در مرحله دندان درآوردن با کاهش وزن هم مواجه می شوند.

اما نکته مهمی که در رابطه با دندان درآوردن نوزادان وجود دارد، زمان آن است. اگر والدین نسبت به زمان درآمدن دندان های کودک دلبند خود اگاهی لازم را داشته باشند، سریعتر می توانند متوجه علت بی حالی و ناآرامی نوزاد شوند و او را در گذراندن این دوران همراهی کنند.

زمان دندان درآوردن هر نوزاد با نوزاد دیگر متفاوت است، البته این متفاوت بودن زمان ربطی به جنسیت ندارد و تنها به خود نوزاد بستکی دارد. به همین علت برای هر دندان غالبا به جای ارائه یک زمان مشخص، یک بازه زمانی تعریف می شود.

در ادامه به بیان این بازه زمانی برای دندان های مختلف خواهیم رفت و نکات مهمی در رابطه با فرایند دندان درآورن نوزاد بیان خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

برای آشنایی با علایمی که نوزاد به هنگام دندان دراوردن بروز می دهد، می توانید به مقاله “علایم دندان در آوردن نوزاد‎” مراجعه نمایید.

دندان های شیری کودکان

• 4 دندان آسیاب دوم

• 4 دندان آسیای اول

• 4 دندان نیش

• 4 دندان جلوی کناری

• 4 دندان جلوی وسطی

فک نوزاد و کودک به رشد ادامه خواهد داد و در سن 6 سالگی دندان های شیری افتاده و دندان های دائم شروع به رشد می کنند. لایه خارجی دندان های شیری کودک به نسبت دندان های اصلی از مینای کمتری برخوردار است و در نتیجه زودتر دچار فرسودگی خواهد شد. ریشه دندان های شیری کوتاه تر و شکل ظاهری متفاوتی از دندان های اصلی دارد و در نتیجه فضای کافی برای رشد دندان های اصلی وجود دارد.

ترتیب رشد دندان های نوزادان

– دو دندان فک پایین که اولین دندان ها هستند در محدوده سنی ۶ تا ۱۰ ماهگی رشد می کنند.

– دو دندان جلوی فک بالا در سنین ۸ تا ۱۳ ماهگی رشد می کنند.

– دندان های جانبی فک بالا و پایین در سن ۸ تا ۱۶ ماهگی رشد کرده و معمولا دندان های فک پایین سریع تر در می آیند.

– اولین دندان های آسیاب بالا و پایین در سن ۱۳ تا ۱۹ ماهگی در آمده.

– دندان های نیش در کنار دندان های جانبی در سن۱۶ تا ۲۳ ماهگی رشد میکنند.

– دندان های آسیاب دوم بالا و پایین در سن ۲۵ ماهگی تا ۳۳ ماهگی رشد میکنند.

درد رویش یک دندان چقدر طول می کشد؟

اگر دندان درآوردن علائمی ایجاد کند، این علائم معمولاً فقط چهار روز قبل از ورود دندان شروع می شود و حدود سه روز بعد ادامه می یابد. به خاطر داشته باشید، علائم آزار دهنده بیشتر از جمله کاهش اشتها، مشکل خواب، یا مالش گوش معمولاً به روزی که دندان واقعاً محدود می شود.

آیا دندان اول دردناک ترین دندان است؟

کدام دندان دردناک تر است؟ دندانی که بیشترین درد را برای کودک ایجاد می کند واقعاً به شرایط کودک بستگی دارد. مولرها بسیار دردناک هستند زیرا بزرگتر از دندان های دیگر هستند. بیشتر اوقات، اولین دندان، دندانی است که برای کودک بسیار دردناک است.

رژیم غذایی مناسب دندان درآوردن نوزاد

فلوراید یک ماده معدنی است که به جلوگیری از پوسیدگی دندان با افزایش استحکام دندان کمک می کند. خبر خوب این است که فلوراید به آب آشامیدنی افزوده می شود. زمانی که در حدود 6 ماهگی غذای جامد را به رژیم غذایی کودک اضافه می کنید، مصرف فلوراید جز ضروریات رژیم کودک باید باشد. اگر آب آشامیدنی شما دارای فلوراید نیست حتما طبق نظر متخصص کودک برای او تهیه کنید.

اقدامات مناسب زمانی که کودک در حال درآوردن دندان است:

• ماساژ لثه های دردناک کودک

• خوراکی خنک و سرد به کودک بدهید

• دادن استامینوفن

معمولا دندان در آوردن نوزاد مشکل بسیار حادی ایجاد نمی کند اما با توجه به علائم کودک والدین به طور معمول متوجه زمان دندان در آوردن نوزاد خواهند شد. کودکان معمولا در محل در آوردن دندان احساس ناراحتی می کنند. لثه اطراف دندان ورم کرده و حساس می شود و معمولا کودک بیش از حد معمول آبریزش دارد. وقتی بچه ها حدودا ۶ ماهه هستند، پادتن های محافظتی مادر که در بدن آن هاست کاهش می یابد که در نتیجه سیستم ایمنی آن ها ضعیف میشود. در کنار مرحله رشد دهانی که در آن کودک دائما اشیا را به دهان می برد احتمال بیمار شدن کودک افزایش یافته که والدین باید مراقب آن باشند.

والدین می توانند با ماساژ لثه، درد کودک را کاهش دهند. حلقه های سفت دندانی یا حوله های شسته شده خنک و یا مواد غذایی خنک مثل خیار خنک به کودک دهید. اما در حینی که نوزاد لثه هایش را به ماده غذایی فشار می دهد به آن نظارت داشته باشید. چرا که مواد غذایی می توانند به سادگی به شکل تکه های ریز به گلوی کودک بپرند.

دمای بدن ممکن است قدری در زمان دندان در آوردن نوزاد بالاتر رود. ولی طبق تحقیق 2016 مجله نوزادان، تب بالای 38.5 درجه نشان دهنده عفونت و بیماری است و ارتباطی به دندان در آوردن نوزاد ندارد. اگر کودک شما از درد دندان بسیار بی قرار شده سرخود به او دارو ندهید بلکه بسته به وزن و سن کودک، طبق نظر پزشک باید استامینوفن یا بروفن به او دهید. قرص و ژل حاوی بنزوکائین را برای درد دندان کودک به او ندهید. داروهای حاوی بنزوکائین می توانند لثه ها را بی حس کنند اما طبق سازمان غذا و دارو مصرف آن برای کودک ممنوع.

مراقبت های بعد از درآمدن دندان کودکان

بعد از این که کودک تان مرحله خروج دندان ها از لثه اش را به خوبی پشت سر گذاشت، می توانید با رعایت نکات مراقبتی به بهبود کیفیت و کمیت دندان هایش کمک کنید.

برخی از مهم ترین نکات مراقبتی شامل موارد زیر می شود:

بهتر است در هنگام خواب شیشه شیر را در اختیار کودک تان قرار ندهید، زیرا شکر موجود در شیر خشک یا شیر مادر هم چنان بر روی دندان های کودک باقی می ماند و در نهایت موجب افت کیفیت دندان هایش می شود.

از دیگر روش های که دندانپزشکان اطفال توصیه می کنند این است که لیوان را به آرامی جایگزین شیشه شیر کنید تا از بروز هر گونه پوسیدگی در ناحیه دندان ها گرفته شود.

به صورت مداوم شرایط فیزیکی دندان های فرزندتان را بررسی کنید و همینطور به متخصص دندانپزشک اطفال مراجعه کنید تا با ارزیابی های لازمه میزان سلامت دهان و دندان قرزندتان را بسنجد.

تا می توانید مواد غذایی شیرین شامل شیرینی و شکلات را از بچه هایتان دور کنید چرا که نه تنها باعث بروز پوسیدگی و خرابی دندان هایشان می شود بلکه مصرف بی رویه آن ها در آینده تهدیدی جدی برای سلامتیشان محسوب می شود.

0 تا کنون ثبت شده است