مرجع قالب های کودک و نوجوان

www.niniskin.com

لوگو اسپانسر



خواص ترنجبین برای نوزاد

هنگامی که نوزادی متولد می شود شادی و نشاط بسیاری را با خود به همراه می آورد. اما یکی از مهمترین مسائلی که تازه پدر مادر شده ها، غالبا در ابتدای تولد نوزاد با آن دست و پنجه نرم می کنند، مسئله زردی نوزاد است.

زردی هیچ بیماری سخت و یا غیر قابل درمانی نیست و تنها طی چند روز با رعایت موارد لازم به راحتی درمان شده و نوزاد سالم و تندست به خانه برخواهد گشت. اما مسئله مهمی که در این رابطه وجود دارد، استفاده از داروهای گیاهی و دانش سنتی برای درمان سریعتر زردی است.

خوشبختانه طب سنتی ما در تمام زمینه ها دارای دستورالعمل ها و داروهایی کاملا گیاهی است که علاوه بر اینکه هیچ ضرری ندارند، فواید بیشماری هم دارند.

یکی از داروهای گیاهی که برای درمان زردی بسیار توصیه شده است، استفاده از ترنجبین است.

ترنجبین علاوه بر اینکه در درمان زردی مفید است، دارای خواص بیشماری دیگری هم می باشد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهید شد و نحوه استفاده از ترنجبین برای درمان زردی نوزاد را خواهید خواند. اما اصلا ترنجبین چیست؟

ترنجبین چیست؟

به شیرابه‌ های برگ و ساقه‌های گیاه خارشتر ترنجبین گفته می شود. این ماده شیرین به صورت شبنم روی گیاه حاج یا خاربز یا خارشتر می نشیند طبق مشاهداتی که انجام شده است مشخص شد که این شیرابه‌های قندی در نتیجه عمل حشره‌ای به‌طور طبیعی و با ایجاد شکاف به خارج تراوش می کند. در گذشته ها در کارخانه از این گیاه قند گرفته و به صورت سنتی شیرینی این گیاه را میگرفتند. اما پس انکه معلوم شد این گیاه دارویی دارای خواص بی نظیری است، دیگر این قندگیری سنتی را کنار گذاشته و از خواص درمانی ان بهره بردند. طبع این گیاه نیز گرم و تر میباشد.

خواص ترنجبین برای نوزاد

از گذشته های دور مردم اعتقاد داشتند که ترنجبین تمام بیماری های نوزاد را درمان میکند. چراکه ترنجبین خواص بی نظیری را داراست. طبق تحقیقات انجام شده باید گفت که به طور حقیقی ترنجبین برای نوزاد بسیار مفید بوده و خواص زیادی دارد. که در ادامه با ان اشنا میشویم :

درمان زردی نوزاد با ترنجبین

خوردن ترنجبین توسط نوزاد در حدی که مسهل اور کمی شود، بسیار توصیه شده است. گیاه ترنجبین ملین و مسهل اور است. مقدار کمی از این گیاه را در مقداری از اب داغ حل کرده و روزانه به کودک بدهید. همچنین میتوانید از جوشانده تخم گشنیز نیز در این امر استفاده کنید. همچنین مصرف ترنجبین در حدی که معده نوزاد اذیت نشود از بیماری زردی و دیگر بیماری های عفونی جلوگیری میکند.

پاکسازی روده و جلوگیری از بیماری های عفونی

مصرف مقدار کم این گیاه برای نوزاد سبب شده تا خونابه ها و ترشحات عفونی که از زمان جنینی در کودک بوده است، خارج شود و گوارش او پاکسازی شود. همچنین این گیاه بدن نوزاد را از همان ابتدا در برابر بیماری های عفونی و ویروسی مقاوم ساخته و سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند. علاوه بر این بدن را نیز میکروب زدایی میکند و انگل یا میکروب را نابود میکند. همچنین درمان یبوست کودکان با ترنجبین نیز امکان پذیر است.

اشتها اور

ترنجبین این گیاه دارویی معجزه آسا میل نوزاد به شیر مادر را بیشتر کرده و اشتهای او را افزایش میدهد. نوزاد شب ها راحت تر خوابیده و بی قراری ندارد. همچنین نق زدن نوزاد را نیز کاهش داده و دلپیچه های شبانه او را از بین میبرد.

خواص ترنجبین برای در مان زدی نوزاد

به زرد شدن رنگ پوست نوزادان پس از تولد و معمولا تا 28 روز اول زندگی زردی گفته می‌شود. تمام نوزادان پس از تولد، دچار درجاتی از بالا رفتن سطح بیلی‌ روبین خون می‌گردند. (یعنی بیش از ۲ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر) اما تنها نیمی از نوزادان، زردی قابل مشاهده پیدا می‌کنند که در سطح بالای ۵ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر قابل مشاهده است. درصد زردی در نوزادان نارس به ۸۰٪ کل نوزادان می‌رسد. بالا بودن میزان بیلی‌روبین خون می‌تواند ارثی یا نشانه‌ای از بیماری‌های کبدی باشد.
در طب سنتی و فرهنگ ایرانی، استفاده از ترنجبین برای درمان زردی نوزادان بسیار موثر است. در واقع با دادن ترنجبین به اندازه‌‏ای که در نوزاد ایجاد اسهال ملایم کند و جوشانده تخم گشنیز باعث درمان زردی نوزاد می‌شوند. ضمن اینکه از بروز این بیماری پیشگیری هم می‌کند. این دارو برای نوزاد یک ملین و مسهل لطیف است و برای درمان و پاکسازی دستگاه گوارش از اخلاط و خونابه‏‌های بازمانده از دوران جنینی، معده و روده نیز استفاده می‌شود. در حقیقت زمانی که روده‌های نوزاد از همان ابتدای تولد پاک‌سازی شود، بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‏‌های ویروسی و عفونی در او کمتر شده و سیستم ایمنی‌اش از همان بدو تولد فعال می‏ شود، همچنین متابولیسم بدن یعنی هاضمه و دافعه و نیروی نگهدارنده و نیروی جاذبه در بدن کودک به صورت نرمال در می‏آید و بدن از همان ابتدا در مقابل بیماری‏ها در حد خودش مقاوم می‌‏شود. این نوزادان کبدی بسیار سالم و فعال خواهند داشت و تمام اعمال متابولیسمی و سوخت و ساز در بدنشان، با روال طبیعی به پیش خواهد رفت. ضمنا با مصرف ترنجبین، نوزاد اشتهای زیادی به خوردن شیر مادر پیدا می‌کند، شبها بهتر می‌خوابد و دل‌پیچه و نق زدن زیاد نوزاد برطرف می‌شود.

مقدار مصرف و طرز تهیه ترنجبین برای نوزاد

ترنجبین را حدود یک قاشق مرباخوری تا غذاخوری در یک چهارم استکان آب جوش حل کرده و پس از صاف کردن به نوزاد بدهید. میزان مصرف ترنجبین باید آنقدر باشد که با ایجاد اسهال ملایم جرم‌های رسوبی و چسبیده به جدار روده‌های نوزادان پاک شود. علاوه بر آن یک قاشق چایخوری تخم گشنیز را در یک استکان آب بجوشانید تا یک چهارم استکان بماند، سپس صاف کرده و آب آن را به نوزاد بدهید. لازم به ذکر است که ترنجبین را از یک قاشق چایخوری در حالت ناشتا شروع کرده و در یک چهارم استکان آب جوش حل که شد صاف کرده و به نوزاد بدهید، بخورد ولی اگر کار کردن شکم ایجاد نشد، دوباره دو ساعت بعد این میزان تکرار می‌شود. معمولا با این روش 3 تا 7 روز طول می‌کشد تا زردی نوزادان درمان شود.

مضرات و نکات احتیاطی استفاده از ترنجبین برای نوزاد

به طور کلی مخالفان مصرف ترنجبین برای نوزادان با ماهیت ترنجبین مشکلی ندارند و بیشتر به غیر بهداشتی بودن فرایند جمع آوری و نگهداری این صمغ‌های گیاهی انتقاد دارند. ترنجبین از همان ابتدای ترشح خود که به‌ تدریج روی ساقه‌ گیاه روی ‌هم انباشته می‌شود، بنا‌ به مزه‌ ‌شیرین و خاصیت مغذی‌اش، انواع حشرات، قارچ‌ها و شته‌ها را به ‌سوی خود جذب می‌کند و وقتی انواعی از این موجودات ریز و درشت روی آن ‌چسبیدند، قادر به فرار نبوده و پیکر آلوده‌ آنان در درون این ترشحات صمغی ‌شکل مدفون می‌شود. بعداز ترشح مقدار کافی این صمغ و خشک‌ شدن آن، کشاورزان به ‌سراغ برداشت آنها می‌روند و بعد ‌از جداسازی، آنها را در مکان‌های غیربهداشتی و آلوده به انواع فضولات گاو و گوسفند، سوسک و مگس انبار می‌کنند. بنابراین لازم است، در صورت نیاز به استفاده از ترنجبین برای نوزاد، از نحوه تهیه، بهداشت و سلامت آن مطمئن گردید.

موافقان مصرف ترنجبین برای رفع زردی نوزادان

ترنجبین بهترین دارو برای زردی نوزادان است. در طب سنتی استفاده از ترنجبین برای درمان زردی نوزادی بسیار موثر است. در واقع با دادن ترنجبین به اندازه ‏ای که در نوزاد ایجاد اسهال ملایم کند و جوشانده تخم گشنیز باعث درمان زردی نوزاد می‌شود. ضمن اینکه از بروز این بیماری پیشگیری هم می‌کند.

زردی نوزاد به این دلیل اتفاق می‌افتد که کبد نوزاد به اندازه کافی بالغ نیست که بیلی روبین را از جریان خون پاکسازی کند. در برخی موارد یک بیماری زمینه‌ای ممکن است باعث ایجاد زردی شود.

آیا می توانم به فرزندم ترنجبین بدهم؟

حقیقت این است که با وجود تمام ویژگی های وسوسه کننده و مفید ترنجبین که در بالا به آن ها اشاره شد، اما هنوز در این زمینه تحقیقات علمی پژوهش کافی انجام نشده و بنابراین از عوارض کوتاه مدت یا طولانی مدت این داروی گیاهی بر سلامت نوزادان اطلاعات موثقی در دست نیست.

یکی از مهم ترین ایراداتی که به ترنجبین گرفته می شود، این است که این صمغ گیاهی، به شیوه ای کاملا غیر بهداشتی و نامناسب جمع آوری و نگهداری شده و بنابراین احتمال وقوع مشکلات جدی گوارشی و یا بیمار شدن نوزاد در پی مصرف آن چندان دور از انتظار نیست.

از سوی دیگر، از آنجا که شیرابه ترنجبین شیرین است، بنابراین حشرات و جانداران ریز مختلفی را به سمت خود می کشاند. گاهی اوقات این جانداران با چسبیدن به این شهد، در آنجا محبوس شده و می میرند. حالا فکرش را بکنید که شما قرار است ماده ای را به فرزندتان بدهید که معلوم نیست چه موجوداتی در آن قرار دارند و چه آلودگی هایی را ممکن است به همراه داشته باشند!

از سوی دیگر، اشتباه در اندازه گیری و بیش از حد دادن ترنجبین به نوزادان، ممکن است منجر به عوارض جدی همچون اسهال شدید، کم آب شدن بدن و خواب آلوده شدن گردد که مجموعه این موارد سلامتی نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهند.

0 تا کنون ثبت شده است