مرجع قالب های کودک و نوجوان

www.niniskin.com

لوگو اسپانسر



پنج روش برای پایین آوردن فوری تب در کودک

همیشه سلامت کودک برای والدین اهمیت زیادی دارد و هرگونه بی قراری و کسالت در کودک دلبندمان می تواند سبب ایجاد نگرانی ما شود. برخی از کسالت ها در کودکان شایع است و در اکثر آن ها مشترک تلقی می شود. یکی از معروف ترین علائم کسالت و بیماری در کودکان و نوزادان، تب است.

تب به بالا رفتن دمای بدن بیش از حد نرمال گفته می شود که به شکل تجربی با چسباندن کف دست به پیشانی، شکم و زیر بغل می توان میزان شدت تب را تا حدودی حس کرد. اما در موارد دقیق تر، استفاده از تب سنج های الکترونیکی و جیوه ای توصیه می شود که قیمت چندان بالایی هم ندارند.

تب چیست و چرا رخ می دهد؟

تب نوعی واکنش دفاعی از سوی بدن است تا برخی از میکروب های بدن با افزایش دما از کار بیفتد و از بین بروند. در واقع بدن با افزایش دما تلاش می کند تا میکروب هایی که سبب بروز کسالت و بیماری در بدن می شوند را با افزایش دما کاهش دهد و ابن نوعی دفاع خط مقدم است که از سوی بدن انجام می شود.

البته بالا بودن دمای بدن در مدت زمان طولانی خوب نیست و عوارضی را به همراه دارد همچنین بالا رفتن دما از یک حدی به بعد، سبب بروز مشکلاتی جدی می شود.

در این مطلب قصد داریم تا شیوه های ساده و خانگی جهت کاهش تب کودکان را برای شما معرفی کنیم که با استفاده از آنها بتوانید تب کودک تان را در منزل و بدون استفاده از دارو کاهش دهید. دقت کنید که در صورتی که تب فرزندتان با روش هایی که بیان می‌شود کاهش نیافت به پزشک مراجعه نمایید.

راهکار اول

اولین روش که ساده ترین نیز هست، پاشویه کردن با آب ولرم رو به خنک است. نباید میزان سردی آب خیلی زیاد باشد و نه آب خیلی گرم باشد. پای کودک را در آب قرار دهید و با آب به آرامی ماساژ دهید.

روش جایگزین نیز استفاده از دستمالی آغشته به آب ولرم است است که به صورت دولا روی پاهای کودک قرار می‌دهید.

هر چند دقیقه یکبار، دستمال را مجدداً با آب تازه آبکشی کنید و تا جایی که خیسی باقی بماند آب آن را بچلانید، سپس مجدداً دستمال را روی پاها قرار دهید. با چند دفعه تکرار این عمل، باید کمی کاهش دما رخ دهد.

راهکار دوم

از روش‌های دیگری که می توان با آن تب کودک را در کم‌ترین زمان کاهش داد، استفاده از دستمال مرطوب که با آب خنک شستشو شده باشد برای خنک کردن سر و گردن است. برخی از کیسه یخ مخصوص نیز استفاده می کنند. اما توصیه ما، استفاده از دستمال مرطوبی است که به طور مداوم با آب خنک شسته شود.

 

راهکار سوم

اگر کودک شما درجه تب خیلی بالایی ندارد، می‌توانید، کودک خود را با آب ولرم حمام کنید تا دمای کلی بدن او کاهش پیدا کند.

راهکار چهارم

شیر مادر از موارد دیگری است که سبب کاهش تب نوزادان زیر شش ماه میشود. با خوردن شیر مادر، نوزاد از نظر دمای بدن به تعادل می‌رسد و تب او کاهش می یابد.

همچنین شیر مادر سبب تقویت سیستم ایمنی بدن میشود و به بدن کودک کمک می کند تا زودتر در مقابل ویروس ها و بیماری ها مقاوم شود.

راهکار پنجم

اگر کودک شما دچار تب شده است، لباس های زیادی به تن او نکنید، و چندین و چند لایه لباس روی هم نپوشانید. تلاش کنید تا کودک را در محیطی که نسبتاً دمای متعادلی داشته باشد با لباس کم بگذارید، تا دمای بدنش نسبت به محیط متعادل تر شود. پوششهای چند لایه هنگام تب، بیشتر درجه تب کودک را بالا میبرد.

سخن آخر

اگر با انجام تمام موارد بالا همچنان تب کودک شما بالا است، به پزشک مراجعه نمایید تا تب کودک شما با مصرف دارویی کاهش پیدا کند و علت تب او مشخص شود.

امیدواریم که در این مطلب از سایت نی نی اسکین نکات مفیدی در خصوص روش‌های ساده کاهش تب کودک در خانه آموخته باشید و این مطلب برای شما کاربردی بوده باشد. شما چه شیوه های خانگی دیگری برای کاهش تب کودک میدانید؟ آن را برای ما به اشتراک بگذارید تا دیگران نیز از آنها استفاده کنند.

0 تا کنون ثبت شده است