مرجع قالب های کودک و نوجوان

www.niniskin.com

لوگو اسپانسر



بهترین شیر خشک برای وزن گیری نوزاد

هنگامی که نوزاد متولد می شود یکی از اصلی ترین نیازهای او، نیاز به تغذیه و خوردن شیر است. شیر مادر مناسبترین گزینه برای تغذیه نوزاد است. اما بعضی از مادران به دلیل کمبود شیر خود و یا نداشتن شیر، به سراغ مصرف شیر خشک می روند. شیرخشک از شیر گاو تهیه می شود و بسیاری از ویتامین ها و مواد لازم برای رشد و نمو نوزاد را در خود دارد، هرچند که با شیر مادر به هیچ عنوان برابری نمی کند.

نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می شوند، غالباً نسبت به سایر نوزادان دارای وزن کمتری می باشند، به همین دلیل اکثر والدین به سراغ شیرخشک هایی می روند که چاق کننده باشد.

شیرخشک ها با برندهای مختلف در داروخانه ها یافت می شوند که والدین با مراجعه به داروخانه می توانند شیرخشک مورد نیاز خود را دریافت نمایند. اما در بین تمامی شیرخشک های موجود، برخی از آنها از سایرین بهتر می باشند. به همین دلیل در ادامه مطلب تعدادی از بهترین شیرخشک ها که نوزاد را چاق می کنند، خدمت شما معرفی خواهند شد. البته نکته حائز اهیمت این است که اگر نوزاد شما از لحاظ وزنی در شرایط نرمال قرار دارد و دکتر او در رابطه با وزن او به شما تذکر نداده است، به هیچ عنوان نگران چاقی و افزایش وزن نوزاد خود نباشید.

وزن گیری نوزاد با شیر خشک

نکته‌ی بسیار مهم در مورد جدول وزن گیری نوزاد شیر خشکی این است که آنها در سه تا چهار ماه نخست، رشد کمتری نسبت به نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند دارند. بعد از چهار ماه سرعت رشد نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند کمتر می‌شود و این در حالی است که رشد نوزادان شیر خشکی افزایش می‌یابد. در نهایت با ارزیابی سال اول رشد در هر دو گروه نوزاد مشخص شد مجموع اضافه وزن نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در سال اول کمتر از نوزادان شیر خشکی است هر چند که آنها شروع قدرتمندتری دارند. این مورد هم در مورد نوزاد دختر و هم نوزاد پسر صحت دارد. در سال بعد این فاصله کمتر و کمتر می‌شود و با پایان سال دوم انتظار می‌رود که این دو گروه هم وزن شوند.

دلایل این موضوع هنوز به طور کامل مشخص نشده است اما به نظر می‌آید که این موضوع ریشه در ترکیبات شیر خشک‌ها و شیوه‌ی تغذیه‌ای دارد. در بررسی‌ها مشاهده شده نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند بعد از سیر شدن دست از غذا خوردن می‌کشد اما کودک شیر خشکی تمایل دارد که شیر داخل شیشه را تمام کند. اعداد و میزان جدول وزن گیری نوزاد شیر خشکی در هر ماه به شرح زیر است:

سن نوزاد میزان افزایش وزن
از 5 روزگی تا 4 ماهگی  هر هفته 170 گرم
از 4 ماهگی تا 6 ماهگی هر هفته 113 تا 150 گرم
از 6 ماهگی تا یک سالگی هر هفته 57 تا 113 گرم

بهترین شیرخشک های چاق کننده نوزاد در ایران

۱. شیر خشک نان

شیر خشک نان به صورت پودر است و با تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن نوزادان، به رشد جسم و ذهن آن‌ها کمک می‌کند. این شیر خشک دارای باکتری‌های مفید «بیفیدوس» و انواع ترکیبات پروتئینی است که به رشد اعضای تکامل نیافته و وزن گیری نوزاد کمک می‌کند. شیر خشک NAN محصول شرکت سوئیسی نستله است و با ۲۵ ماده مغذی، فاکتورهای مورد نیاز برای رشد کودک را تامین می‌کند.

2. شیر خشک آپتامیل یک (Aptamil1)

شیر خشک آپتامیل، شامل ترکیبات ایمونوفورتیس است. ایمونوفورتیس ترکیبی از پره‌بیوتیک محسوب می‌شود که رفتار اولیگوساکارید‌های شیر مادر را شبیه‌سازی می‌کند و موجب تقویت سیستم ایمنی نوزاد می‌گردد.
آیا شیر خشک آپتامیل چاق کننده است؟
این شیر خشک علاوه بر کاهش خطر ابتلای نوزاد به بیماری‌ها، با تامین پروتئین و کربوهیدرات، موجب افزایش وزن فرزند شما می‌شود.

3. شیر خشک ببلاک (Bebelac)

این شیر خشک به صورت تخصصی فرموله بندی شده است تا بتواند مواد مغذی که در شیر مادر وجود دارد را در اختیار نوزادان قرار دهد و مطمئن شوید که فرزند شما با مقادیر جدول وزن گیری نوزاد شیر خشکی پیش می‌رود. نوعی فیبر با نام پره بیوتیک در این شیر خشک وجود دارد که باعث افزایش تحمل پذیری کودکان نسبت به این شیر شده و مدفوعشان را نرم می‌کند. همانطور که احتمالاً می‌دانید یبوست یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که کودکان شیر خشکی به آن دچار می‌شوند و این شیر خشک به رفع این مشکل کمک می‌کند. بعلاوه بعضی از انواع این شیر خشک حاوی آهن هم هستند که می‌تواند برای رشد کودک بسیار مفید باشد.

4. شیر خشک بیومیل (Biomil) شیر خشک پر چرب برای وزن گیری نوزاد

شیر خشک بیومیل یکی دیگر از بهترین شیر خشک های چاق کننده نوزاد است. در روند تولید این شیر خشک پروتئین و اسید‌های آمینه‌ تنها یکبار خشک می‌شوند. این محصول با اسیدهای چرب DHA و AA تقویت شده است، بنابراین علاوه بر کمک به رشد فیزیکی نوزاد، به تقویت ضریب هوشی و همچنین تقویت بینایی نیز کمک می‌کند.

راهنمایی هایی جهت تغذیه با شیر خشک

همراه شیرخشک باید صبح و شب مقداری آب جوشیده خنک در اختیار شیر خوار گذاشت.

از قرار دادن شیشه شیر در معرض آفتاب بپرهیزید.

سعی کنید زمانی که کودک تان آرام است به او شیر دهید و محلی آرام و ساکت را برای شیر دادن در نظر بگیرید.

شیشه ی شیر را توسط شیشه پاک کن قبل از این که از آن استفاده نمایید، تمیز کنید.

شیر تهیه شده در بطری را از دسترس حشرات دور نگه دارید تا از بروز اسهال جلوگیری شود.

کلیه شیر خشک های موجود در ایران در بسته های ۴۰۰ و ۴۵۰ گرمی بسته بندی شده است و توصیه میشود که بعد از باز کردن درب قوطی طی ۳ الی ۴ هفته مصرف شود و در صورت عدم مصرف باید دور ریخته شود، پیمانه های شیرخشک ها باهم متفاوت هستند اما هر پیمانه با ۳۰ میلی متر آب یکبار جوشیده سرد شده مخلوط شود و بعد از آماده کردن شیر بلافاصه باید آن را مصرف کرد و نهایت به مدت ۱ تا ۲ ساعت قابل نگهداری است.

از مواد استریل کننده و ضد عفونی برای تمیز کردن شیشه شیر می توانید استفاده کنید.

بایستی حداقل ۶ عدد سر شیشه از جنس سیلیکون و لاتکــس که استاندارد و شکل طبیعی دارد، انتخاب شود. توصیه می شود که سر شیشه تهیه شده، شبیه نوک سیـنه ی مادر باشد تا در جریان شیر به کودک کمک کند.

شیر محیط مناسبی جهت رشد باکتری و غذای اصلی کودک نیز محسوب می شود، بنابراین با حفظ آرامش و در محیط استریل اقدام به تهیه شیر نمایید.

سعی کنید زمانی که کودک تان آرام است به او شیر دهید و محلی آرام و ساکت را برای شیر دادن در نظر بگیرید.

از خنک بودن شیر قبل از شیر دادن اطمینان حاصل کنید.

شیشه را طوری نگه دارید که هوا وارد دهان کودک تان نشود.

0 تا کنون ثبت شده است