مرجع قالب های کودک و نوجوان

www.niniskin.com

لوگو اسپانسر



برای بند آمدن خون دماغ کودک چه کنیم؟

یکی از مشکلات بسیاری از ما والدین مسئله خون دماغ شدن کودکان است. فرزندان دلبندمان به اندازه ای شیرین هستند که با کوچکترین مشکلی که برایشان پیش می آید ما والدین، آزرده خاطر و ناراحت می شویم.

باید این نکته را بدانیم که خونریزی بینی اصلاً ترسناک نیست و معمولاً بدون هیچ علت خاصی اتفاق می افتند. و در عین حال کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان دچار خون ریزی بینی می شوند.

اما جدا از هر علتی که خون ریزی بینی کودک ممکن است داشته باشد، در مرحله اول باید تمام سعی خود را کنیم تا آرامش داشته باشیم. زیرا کودک بلافاصله متوجه اضطراب و استرس ما خواهد شد و این امر نتیجه ای ندارد جز ترس کودک و عدم همکاری او با ما. پس الویت اول حفظ آرامش است.

پس از این مرحله به سراغ روش های بندآوردن خون دماغ کودکان می رویم که در ادامه ما این روش ها را برای شما تشریح می کنیم اما در ابتدا علت های بروز خونریزی در کودکان و بزرگسالان را بررسی می کنیم.

علت خون دماغ چیست؟

علت خون دماغ می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد با این حال با پاره شدن عروق داخل حفره بینی اتفاق می‌افتد. خون دماغ بسیار شایع است، چون رگ‌های داخل بینی بسیار ظریف و حساس هستند.

در اغلب موارد خون دماغ خطر قابل توجهی برای سلامت ایجاد نمی‌کند البته اگر در اثر حادثه ایجاد نشده باشد یا طولانی مدت نشو.

علل اصلی خون دماغ عبارتند از:

هوای سرد و خشک که پوست را تحریک کرده وو به رگ‌های خونی صدمه می‌زند.

تحریک داخل بینی بر اثر آلرژی یا سرماخوردگی.

مشکلات سینوس.

اگر بینی خود را به شدت تحریک کنید باعث خون دماغ می‌شود.

زخم یا گیر کردن اشیا در بینی یا برداشتن مخاط خشک شده بینی.

بوی مواد شیمیایی یا محصولات بسیار تحریک کننده.

استفاده بیش از حد از اسپری ضد ا نعقاد.

شکستگی بینی.

راهکارهای بند آوردن خون دماغ

به جلو خم شوید

یکی از بزرگ ترین افسانه ها این است که باید به عقب تکیه دهید. به علاوه, بسیاری متوجه نمی شوند که خونریزی بینی چقدر خطرناک است. مادرتان ممکن است به شما گفته باشد که وقتی خونریزی بینی دارید, سرتان را به عقب خم کنید, اما او انگیزه انحرافی داشت: او نمی خواست پیراهن شما کثیف شود.

به جلو خم شوید. نه به عقب. خون باید به جایی برود و اگر بیمار خم شود یا دراز بکشد, خون به گلو راه پیدا می کند. خون می تواند به نای وارد شود که موجب انسداد راه هوایی شده و یا وارد معده شود.

ممکن است خون به شکم آسیب بزند و باعث شود که بیمار ناگهان استفراغ کند, که احتمال کثیف شدن پیراهن بیشتر می شود.

بینی را نیشگون بگیرید (به طور صحیح)

اغلب افراد به صورت غریزی بینیشان را فشار می دهند, اما راه درستی برای این کار وجود دارد.

بینی بیمار را درست از زیر پل استخوانی اش بگیرید. فقط سوراخ های بینی را فشار ندهید. انگشتان شما باید بر روی استخوان و نیز بافت نرم قرار گیرند. اگر هنوز خونریزی وجود دارد, فشار خود را تنظیم کنید. زمانی که بینی را نگه می دارید نباید خونریزی دیده شود.

وقتی این کار را درست انجام می دهید, بیمار باید قادر به تنفس از طریق بینی باشد در حالی که جلوی فشار خون را میگیرید.

استفاده از حوله سرد یا قالب یخ

حوله‌ای را در آب خیلی سرد خیس کنید؛ و روی تیغه بینی و پیشانی خود قرار دهید. می‌توانید از قالب یخ هم برای این کار استفاده کنید؛ و یخ را داخل پلاستیک و سپس پارچه بپیچید.

سیستم عصبی با انقباض عروق خونی واکنش نشان می‌دهد. می‌توانید این کار را رو ناحیه نرم بینی هم انجام دهید.

بند آوردن خون دماغ با سرکه سیب

سرکه سیب می‌تواند دیواره عروق خونی آسیب دیده را که باعث خون دماغ شد اند، ترمیم کند. سرکه سیب یک درمان بسیار موثر و طبیعی برای توقف فوری خون دماغ است.

یک توپ پنبه‌ای را در سرکه بخیسانید و داخل حفره بینی ببرید و بدون فشار ۵ دقیقه صبر کنید. اگر خونریزی ادامه پیدا کرد یک بار دیگر این کار را تکرار کنید.

احساس سوزش در این روش کاملا طبیعی است.

از پیاز کمک بگیرید

بخار جوشاندن پیاز می‌تواند برای توقف خونریزی بینی بسیار موثر باشد.

۱ عدد پیاز را از وسط نصف کرده در ۲ لیوان آب بجوشانید وچند دقیقه‌ای خودتان را با آن بخور کنید. یا می‌توانید پیاز را برش داده و تا حد امکان نزدیک بینی خود نگه داشته نفس بکشید.

راههای جلوگیری از خون دماغ شدن

به یاد داشته باشید که همیشه نمی‌توان از بروز خونریزی بینی جلوگیری کرد، اما با انجام برخی کارها می‌توان احتمال ابتلا به خونریزی را کاهش داد.

– داخل بینی خود را همیشه مرطوب نگه دارید. خشکی بینی می‌تواند باعث ایجاد خونریزی شود. با استفاده از گوش پاک کن، سه بار در روز داخل بینی خود را با وازلین چرب کنید. به ویژه قبل از خواب. به علاوه، می‌توانید از پمادهایی مانند باسیتراسین یا پلی اسپورین نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که گوش پاک کن را بیش از حد داخل بینی خود نکنید.
– استفاده از قطره‌ها یا سرم‌های نمکی. استفاده از این محصولات می‌توانند به مرطوب نگه داشتن داخل بینی کمک کنند. روزانه ۲ تا ۳ بار از آن‌ها استفاده کنید. شما می توانید این محصولات را از داروخانه تهیه کرده یا خودتان در خانه درست کنید. برای این کار، ۱ قاشق چایخوری نمک را درون یک لیتر آب بریزید. به مدت ۲۰ دقیقه آب را بجوشانید. اجازه دهید آب، ولرم شود.
– استفاده از دستگاه بخور. خشکی هوای خانه می‌تواند باعث خشکی بینی شود.
– سیگار نکشید. استعمال دخانیات می‌تواند باعث تحریک بینی و خشکی آن شود.
– محکم فین نکنید.
– انگشت در بینی خود نکنید. از فرو بردن اجسام در بینی خود اجتناب کنید.
– بیش از حد از داروهای سرماخوردگی و آلرژی استفاده نکنید. این داروها باعث خشکی بینی می‌شوند. گاهی اوقات، برخی داروهای خاص می‌توانند باعث خونریزی بینی یا بدتر شدن خونریزی شوند. در این باره با پزشک خود مشورت کنید.
– با دهان باز عطسه کنید
– اگر فعالیتی انجام می‌دهید که ممکن است به صورت و بینی شما آسیب وارد کند، از وسایل ایمنی استفاده کنید.
– ناخن‌های خود و کودکانتان را کوتاه نگه دارید.

0 تا کنون ثبت شده است