مرجع قالب های کودک و نوجوان

www.niniskin.com

لوگو اسپانسر



ساندویچ پانل ها را چطور حمل و نصب کنیم ؟

گروه صنعتی پانل مهدی سالهاست که در زمینه‌ی تولید و ارائه‌ی انواع ساندویچ پانل فعالیت می‌کند و بیش از نیم قرن در این مسیر سابقه دارد و بهترین و باکیفیت‌ترین ساندویچ پانل‌های موجود در بازار ایران را عرضه می‌کند. برای اطلاع بیشتر شما عزیزان باید بگوییم که ساندویچ پانل‌ها سازه‌های مخصوصی هستند که از یک هسته‌ی مرکزی (عایق پلیمری و دو لایه فلزی بیرونی) تشکیل می‌شوند؛ لایه‌های فلزی این سازه‌ها معمولاً از جنس ورق گالوانیزه یا آلومینیومی هستند که این مواد باعث انعطاف پذیری و استحکام ساندویچ پانل‌ها می‌شوند.

امروزه سازه‌های مهندسی ساندویچ پانل در انواع، ابعاد و طرح‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسند؛ ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری، دو نوع رایج و پرکاربرد این تجهیزات می‌باشند. هر یک از این سازه‌ها برای نصب روی سقف یا به عنوان دیوار در بناهایی نظیر سوله‌های صنعتی، کانکس، اتاقک‌های متحرک، سقف کاذب و… به کار می‌روند. نصب انواع و مدل‌های ساندویچ پانل‌ها قوانین خاصی دارد که باید مورد توجه مهندسان و متخصصان فعال در زمینه‌های ساخت و ساز قرار بگیرد. چگونگی نصب ساندویچ پانل‌ها در کیفیت نهایی کار اهمیت زیادی دارد، به همین خاطر ما در این مطلب اصول اصلی ساندویچ پانل‌ها را به شما عزیزان آموزش می‌دهیم.

چطور ساندویچ پانل را درست نصب کنیم ؟

اولین نکته‌ی مهم در نصب ساندویچ پانل حمل و نقل صحیح آن‌هاست؛ ساندویچ پانل‌ها باید در نزدیکترین فاصله از محل نصبشان، تخلیه شوند تا کمتر جابه‌جا شده و آسیب ببینند. بهتر است این سازه‌ها به ترتیب و مطابق با نقشه‌ی قبلی و کاملاً مهندسی، نصب شوند؛ باید تا جایی که امکان دارد از فشرده کردن، تا خوردن یا لوله کردن این تجهیزات جلوگیری شود برای اتصال بهتر ساندویچ پانل به محل نصب، دیوار یا مکان مورد نظر، اغلب از اتصالات نر استفاده می‌کنند تا استحکام سازه بیشتر شود.

  • هرگز ساندویچ پانل‌ها را از لبه‌ی ورقه‌های فلزی حمل نکنید. حمل صحیح به این گونه است که باید هر دو لایه‌ی فلزی در دست گرفته شوند همچنین در حجم زیاد، تمامی ورقه‌ها باید بسته‌بندی شده باشند؛ در غیر این صورت محصولات آسیب خواهند دید.
  • قبل از نصب پانل ها مطمئن شوید که ستونها و پایه‌ها در محل خود قرار گرفتند و درست نصب شده‌اند. توجه کنید که اگر پایه‌ها درست نباشند، سازه در نهایت مستحکم نخواهد بود.
  • ساندویچ پانلها را طوری نصب کنید که زاویه‌ی هر یک از آنها با دیگری، با سطح افقی و زمین، 90 درجه شود.

  • قبل از درزگیری پانل‌ها، مطمئن شوید که آنها تمیز هستند و سطحی که محل اتصال سازه است نیز باید باید تمیز و خشک باشد.
  • اره‌های مناسب برای برش ساندویچ پانل‌ها اره‌ی مویی یا اره‌ی دوار آلیاژی مقاوم هستند و تیغه‌ی دایره‌ای ضخیم برای برش ساندویچ پانل‌ها مناسب نیست.

  • همه‌ی قطعه‌ها باید با دقت به هم وصل شوند و از هیچ جای سازه نباید هوا داخل شده یا خارج شود.
  • هر چه پانلها به دقت در کنار هم نصب شوند، هنگام بارندگی یا سایر عوامل جوی در برابر رطوبت، آب و … مقاومت بهتری دارند.

چطور ساندویچ پانل را حمل کنیم؟

برای نصب انواع ساندویچ پانل باید آن‌ها را به صورت تک تک حمل کنید که این کار اصول خاصی دارد و در اینجا آنها را مرور می‌کنیم:

حمل ساندویچ پانل دیواری به صورت افقی

در تصویر بالا روش صحیح حمل ساندویچ پانل دیواری دیده می‌شود. برای حمل به دو کارگر نیاز است و پانل باید از عرض آن و به صورت عمودی حمل شوند؛ در حمل ساندویچ پانل عجله نکنید و سالم ماندن گوشه‌های کار توجه داشته باشید. اگر سازه‌ها را با بالابر حمل می‌کنید، همانطور که در تصویر می‌بینید، گوشه‌ها را خوب ببندید.

ساندویچ پانل دیواری را چطور عمودی حمل کنیم ؟

حمل ساندویچ پانل دیواری به صورت عمودی، یک اصل خاص دارد؛ برای این کار باید ابتدا در فاصله‌ی کمی از لبه‌ی پنل حداقل دو سوراخ ایجاد کنید؛ این سوراخ‌ها برای محکم کردن پانل با بست‌های محافظ ایجاد می‌شوند؛ همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، در این حالت، بیشترین وزن سازه در جهت گرانش زمین است.

چطور ساندویچ پانل دیواری را افقی حمل کنیم ؟

برای نصب صحیح ساندویچ پانل‌ها چند اصل مهم را باید در نظر داشته باشید:

  • برای نصب ساندویچ پانل دیواری در حالت افقی باید اول یک پایه، ستون یا ساختار پشتیبان به اندازه‌ی حدود 3 میلی متر را در نظر بگیرید، سپس مصالح و اتصالات اولیه را بر روی پایه قرار داده و پانل را در جای مناسبش محکم کنید. در شکل زیر بهتر متوجه این نوع نصب می‌شوید.
  • مطمئن شوید که سازه و کانال U شکل به طور کامل به هم متصل هستند. پیش از نصب اولین پانل، این مرحله لازم است که چک شود. در نخستین مرحله از نصب پانل شرایط را بررسی کنید و بدانید که مقدار انحراف سازه‌ها از زاویه‌ی اصلی باید حدود 3 میلی متر باشد.
  • پس از نصب صحیح اولین پانل، ادامه کار باید براساس نقشه انجام شود. می‌توانید حدود 20 میلی متر میان پانل ها فاصله قرار بدهید، همچنین فواصل میان این سازه‌ها را هم می‌توانید با عایق‌های جنس پشم شیشه یا فوم بپوشانید.

ساندویچ پانل دیواری را چطور عمودی نصب کنیم؟

نصب عمودی این پانل‌ها مشابه با روش نصب افقی است. رعایت زاویه‌های قائم، فواصل 20 و 40 میلی متری میان سازه‌ها و پایه ریزی اصولی و محکم، مهم‌ترین مواردی هستند که باید آنها را در نظر بگیرید و استحکام سازه‌ها را همواره در نظر داشته باشید.

ساندویچ پانل دیواری را چطور به صورت عمودی نصب می کنند؟

برای نصب عمودی ابتدا پروفیل سقف را در یک جهت نصب کنید. اولین پانل دیواری را در موقعیت مخصوص قرار می‌دهیم و آن را توسط بست به لبه‌ها محکم می‌کنیم. اگر طول ساندویچ پانل‌ها 5 متر بود، می‌توان نصب را بدون کمک گرفتن از بالابر انجام بدهید. باید زاویه افقی و عمودی هر یک از سازه‌ها را به دقت بررسی کنید. سعی داشته باشید که پانل‌ها منحرف نباشند سپس پانل دیواری را به سقف و کف، محکم کنید. برای نصب ساندویچ پانل‌های دیواری با استفاده از بست‌های قائم می توانید به همین روش عمل کنید.

ساندویچ پانل های سقفی چگونه نصب می شوند؟

مرحله اول برای نصب ساندویچ پانل های سقفی، تعیین نقشه دقیق از طرح است. مطمئن شوید که پایه و ستون‌ها به دقت در جای خود هستند و بهتر است که پیش از نصب این سازه ها در سقف، بست های مورد نیاز خود را فراهم کنید. اولین ساندویچ پانل سقفی را در جای خود محکم کنید و پانل‌های بعدی را در امتداد اولین پانل و در راستای آن نصب نمایید. این روش نصب را می‌توانید در شکل های زیر به خوبی مشاهده کنید. عدم وجود فاصله میان اتصالات پانل‌های سقفی اهمیت زیادی دارد. سقف‌های کاذب یا ساندویچ پانل‌های سقفی که اغلب برای ساخت فضای صنعتی یا سوله‌ها به کار می‌روند باید با دقت نصب شوند تا استحکام بالای سازه تامین شود. اختلالی کوچک در نصب سقف‌ها ممکن است باعث ایجاد خسارت در آن مکان شود.

گزارش اشکال
آموزش تعویض قالب